Mobilprisene settes ned igjen

Telenor og Netcom har godtatt Post- og teletilsynets krav om nye priskutt.

Lenge så det ut som konkurransen i det norske telemarkedet ikke fungerte, men i løpet av året har konkurransen i mobilsektoren hardnet til betraktelig, noe som kommer kundene til gode.

Etter at Netcom tidlig i år forenklet og kuttet sine priser, strømmet kundene til. Dette fikk Telenor til å kopiere forenklingene og kuttene. I tillegg har Post- og Teletilsynet lagt press på de såkalte termineringsprisene - prisen for eksempel Telenor betaler til Netcom når en Telenor-kunder ringer en Netcom-kunde og dermed bruker deres nett.

    Les også:

Disse påslagene viderefaktureres naturligvis til kundene. Både Telenor og Netcom har nylig reduserte sine terminerinspriser etter krav fra tilsynet, men nå kommer det enda en runde med kutt.

Tilsynet, med Willy Jensen i spissen, har bedt Netcom kutte sine termineringspriser med 10 øre i løpet av året og Telenor med 5 øre. Nå melder tilsynet at Telenor og Netcom har godtatt kuttene.

Men selv etter kuttene vil Netcoms priser være høyere enn Telenor.

I følge tilsynet vil redusere mobilregningene i snitt med to prosent og spare de norske mobilkundene for 300 millioner kroner i året.

Til toppen