Mobilreklamasjon til høyesterett denne uken

Mobiler skal etter loven vare i fem år, men bransjen nekter og krever kortere reklamasjonstid.

Hvor lenge kan man forvente at mobiltelefonen virker som den skal? Det er et spørsmål som opptar både forbrukere og elektronikkbransjen.

De er imidlertid sterkt uenige, og saken har gått gjennom rettssystemet.

I Oslo tingrett ble det i desember i fjor slått fast at reklamasjonstiden skal være fem år, men dette slo ikke stiftelsen Elektronikkbransjen seg til ro med. De har anket saken til høyesterett, som skal avgjøre saken torsdag 30. august.

– Om Høyesterett fastslår at reklamasjonstiden på mobiler kun skal være to år, vil dette også ha store konsekvenser for andre produkter, som for eksempel kameraer og MP3-spillere, mener advokat Silje N. Andresen i Help Forsikring, i en pressemelding.

Etter forbrukerkjøpsloven er reklamasjonsfristen to år, med mindre varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette er kjernen i striden.

Svært mange av dagens mobiltelefoner varer ikke på langt nær så lenge som fem år, og den teknologiske utviklingen går så fort at det fremstår som en evighet. Samtidig er mobiltelefoner ofte en relativt dyr investering, og den derfor bør ha en holdbarhet på mer enn bare 2 år.

    Les også:

Til toppen