Mobilreklame lansert i Norge

Platebransjen tar i bruk reklame til mobilen, men mobiloperatørene tjener ikke en krone.

I Storbritannia har platebransjen tatt i bruk Bluetooth for å gi musikkfans ringetoner, bakgrunner og annet reklamemateriale. Nå kommer trenden til Norge, melder Dagbladet.no.

    Les også:

De som frykter å bli overfalt av mobilreklame i platebutikkene, har lite å frykte fra dette initiativet. Å kunne presse reklame til folks mobiler for butikker i området de oppholdt seg, var riktignok lenge mobiloperatørenes våte drøm for sine 3G-prosjekter. Men denne planen er lagt død eller på is.

Den formen for reklame som Sony BMG nå lanserer i Norge, likner mer på et mareritt enn en drøm for mobilbransjen. Reklamen lastes nemlig ned ved å skru på og peke mobilens infrarøde port (IR) mot et bestemt punkt på en plakat. Dermed kan man laste ned ringetoner og bakgrunnsbilder som for tiden reklamerer for Mews siste album.

Brukeren må selv aktivt gå inn for å motta materialet. En slik «interaktiv plakat» kan testes i Free Record Shop på Karl Johans gate.

Dagbladet skriver at dette er nok et eksempel på tettere kobling mellom mobilbransjen og musikkbransjen. Problemet for mobilbransjen er at de i dag tjener svært gode penger på nedlasting av ringetoner og andre effekter til mobiler, over sine nett. Telebransjen tjener ikke en krone når disse produktene lastes ned lokalt, over Bluetooth eller infrarød kommunikasjon, slik som i dette tilfellet.

Det finnes likevel minst én ny slik teknologi som telebransjen vil tjene store penger på hvis den lykkes. Nokia er blant selskapene som støtter utviklingen av Near Field Communication (NFC). Denne RFID-beslektede teknologien bruker små billige brikker som kan legges inn nesten over alt, og leses lokalt av mobiltelefoner.

Men i motsetning til Bluetoooth og IR er overføringskapasiteten så liten, at brikkene antagelig bare vil inneholde pekere som starter nedlastingen over et vanlig mobilnett.

Reklame er ett av flere planlagte bruksområder for denne svært spennende teknologien.

Til toppen