BEDRIFTSTEKNOLOGI

Mobilsalget i Norge stuper

En sterk reduksjon i subsidiene har rasert salget av mobiltelefoner i Norge.

18. juni 2002 - 08:49

Salgstall for de fem første månedene i år indikerer at det vil bli solgt 800.000 mobiltelefoner i år. Dette er en nedgang på hele 33 prosent, forteller Erik Andersen, informasjonsdirektør i bransjeorganisasjonen EE-bransjen, til Teleavisen.

Årsaken er at både Netcom og Telenor har redusert sine subsidier av mobiltelefoner kraftig siden i fjor høst. Dette reduserer folks vilje til å bytte ut sin telefon med mer avanserte modeller. Bransjefolk mener også at foreløpig har ikke nye funksjoner som GPRS eller radio spennende nok til å få folk flest til å bytte ut sin telefon.

Meglerhuset Nordea mener lavere subsidier sementerer dagens markedssituasjon, noen som er positivt for store operatører som Telenor og negativt for mindre aktører som Sense.

"Telenor har etter alt å dømme liten churn og kan noenlunde opprettholde sin markedsandel til en rimelig pris. Motsatt for Sense viser det at det er vanskelig å vinne eksisterende mobilkunder, en trend vi også så i første kvartal. Vi tror mye av grunnen til det trege salget skyldes at porteføljen vi ser i dagens marked er forholdsvis kjedelig og at funksjonaliteten i store trekk er det samme som for et par år tilbake.. Brukerne ser dermed ikke behov for å bytte ut håndsettene like ofte som tidligere" skriver meglerhuset i sin morgenrapport i dag.

Men Nordea mener at nyheter fra Nokia og Ericsson i går vil øke utskiftningen blant de minst prisbevisste kundene utover høsten.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.