Mobilsalget øker fortsatt kraftig

I følge Gartner viser tallene fra årets første kvartal at det vil bli solgt nesten en milliard mobiler i år.

Ifølge en ny analyse fra Gartner viser tallene fra årets første kvartal at 2006 også blir et godt år for mobilprodusentene.

Det ble solgt 224 millioner mobiler i første kvartal, noe som er en økning på hele 23,8 prosent i forhold til fjorårets første kvartal. Den kraftige veksten har fått Gartner til å øke sine prognoser for salget og analyseselskapet tror nå at det vil bli solgt 960 millioner mobiler i år.

Mobiltelefoner byttes ut i et raskt tempo, men Gartners tall viser at utskiftningstakten i Vest-Europa og i Nord-Amerika slakker litt av. Det er først og fremst Asia som trekker opp salgsvolumet.

Nokia og Motorola står tilsammen for over halvparten av mobilsalget på verdensbasis med 54,3 prosent av markedet. Nokia var størst med 34 prosent og det var en kraftig økning fra en andel på 30,4 prosent året før. Motorola økte også kraftig og hadde 20,3 prosent, mot 16,7 prosent i første kvartal 2005. LG gikk fra 6,3 til 6,5 prosent og Sony Ericsson økte fra 5,5 prosent til 6,1.

Av de kjente merkene så var det Samsung og BenQ som tapte markedsandeler. Samsung gikk fra 13,5 prosent av markedet til 12,5 prosen og Benq falt fra 5,7 prosent til 2,5 prosent. Forøvrig var det de mindre kjente merkene som Gartner bare sorterer under kategorien "andre", som tapte mest. De gikk fra en samlet andel på 21,9 prosent ned til 17,1 prosent.

Salget i Vest-Europa økte med 12 prosent til 41,1 millioner mobiler, mens veksten i Øst-Europa, Midtøsten og Afrika var på hele 30 prosent. Der ble det 41,3 millioner enheter. Veksten i Nord-Amerika økte med 16 prosent og endte på like under 40 millioner solgte mobiler.

I Asia var det en kraftig vekst i India og Kina og det ble solgt 64,4 millioner mobiler, det er en økning på 36 prosent sammenlignet med fjoråret. Det modne Japanske markedet vokste med seks prosent til 12,6 millioner.

Til toppen