Mobilsalget videre mot himmelen

Mobiltelefonsalget satte ny rekord i første kvartal, og Nokia økte mer enn gjennomsnittet.

Gartner har offentliggjort en undersøkelse av det globale mobiltelefonsalget i første kvartal i år, og konstaterer en ny rekord: 180,6 millioner enheter, 17 prosent mer enn i første kvartal i fjor. Salget økte i alle geografiske områder.

I Vest-Europa og Nord-Amerika har folk skiftet ut eldre mobiltelefoner. I Asia og Stillehavet er første kvartal tradisjonelt sterkt, blant annet på grunn av den kinesiske nyttårsfeiringen. I de dynamiske markedene i Øst-Europa, Midtøsten, Afrika og Latin Amerika er det vedvarende vekst.

Fordelingen per leverandør ser slik ut:

Nokia opplevde dårlig salg i Nord-Amerika, men kompenserte med Asia og Stillehavet, spesielt Kina der selskapet solgte 5,6 millioner enheter.

Motorolas framgang tilskrives styrking av varemerket, samt bedre forhold til operatørene.

Samsung gjorde det spesielt bra innen Vest-Europa og Russland.

Siemens derimot har ikke hatt lavere markedsandel siden 1999. Gartner tror det har å gjøre med manglende tillit i markedskanalene og hos operatører til hvorvidt Siemens vil fortsette å framstille mobiltelefoner.

Gartner mener tallene fra første kvartal er så gode, at prognosen for hele året 2005 må revideres oppover, fra 720 millioner enheter til 750 millioner enheter. Det er om lag 13 prosent flere enn salget i 2004.

Ifølge Gartner preges mobiltelefonleverandørene av krympende marginer. I utviklede markeder presses marginene av hard konkurranse, mens kjøperne i de dynamiske markedene først og fremst er opptatt av pris. Det gjør at mindre leverandører kan få problemer med å holde positive resultater. Gartner venter oppkjøp, og at noen leverandører gir seg med mobiltelefoner.

Til toppen