BEDRIFTSTEKNOLOGI

Mobilselskapene selger mye dårligere enn før

Kundetilveksten avtar kraftig for Europas to største mobiloperatører, Vodafone og Orange. Konsernsjef i Vodafone, Chris Gent (bildet), må konstatere at selskapene bare klarte å skaffe fire millioner nye kunder i Q3 - den laveste kvartalsveksten på flere år.

Frode Eriksen
9. okt. 2001 - 06:03
OrangeFrance Telecom

Det største markedet er Storbritannia der selskapet sitter med totalt 12,2 millioner aktive kunder, mens hovedrivalen Vodafone har et par hundre tusen færre.

Orange gleder seg også over å skaffe seg flere kunder i Storbritannia enn Vodafone, som derimot på global basis sitter med langt flere kunder enn Orange - nærmere bestemt 96 millioner regnet etter selskapets andel av kunder i selskap som ikke er heleide.

Orange har nå erstattet sitt sterke franske varemerke Iteris med det britisk-klingende Orange, men klarer likevel å øke med over 600.000 franske kunder i siste kvartal.

Kundenedgangen er påtakelig fra første kvartal da Orange skaffet seg 1,2 millioner nye mobilbrukere.

Det langt større Vodafone, som har sine største kundebaser i Storbritannia, Tyskland og Italia, samt Japan kan nå skilte med over 200 millioner mobilkunder når man tar med selskap der Vodafone eier andeler i.

I motsetning til Orange har Vodafone en sterk tilstedeværelse i USA gjennom sitt eierskap i mobilselskapet Verizon Wireless, som alene sitter med 12,7 millioner kunder.

Konsernsjef i Vodafone, Chris Gent, sier i en pressemelding at selskapet opplever en churn (frafall av kunder i eksisterende kundemasse, red.anm.) under forventet nivå, noe som bidrar til en kundetilvekst i inneværende år på vel 20 prosent.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra