Mark Zuckerbergs og Facebook har lykkes å øke inntektene dramatisk på mobil. I årets fjerde kvartal kommer 30 prosent av selskapets inntekter fra nettopp annonser levert via smarttelefoner. Bildet er fra lanseringen av Facebook Home tidligere i år: Et av flere tiltak selskapet har for å tekkes stadig flere mobilbrukere. (Bilde: David Paul Morris/Bloomberg via Getty Images/All Over Press)

Mobilsuksess for Facebook

– Dramatiske fremskritt.

Da Facebook gikk på børs for ett år siden fikk markedet nærmest panikk: De innså at verdens største sosiale nettsamfunn ikke hadde en velfungerende forretningsmodell for sine stadig flere mobile brukere. Det bidro sterkt til å sende aksjekursen i fritt fall og gjøre børsnoteringen til en av de største fiaskoene i USAs finansliv.

Men ett år etter er det meste snudd. Da Mark Zuckerberg la frem tall for første kvartal onsdag kveld, kunne han presentere at 30 prosent av inntektene det kvartalet kom fra mobile annonser. Det melder Wall Street Journal.

Fra fjerde til første kvartal økte mobilsalget med 22 prosent til 374 millioner dollar. I tredje kvartal 2012 kom bare 14 prosent av omsetningen fra mobil. I fjorårets første kvartal var omsetningen herifra neglisjerbar.

– Vi begynner nå å se skikkelig omsetning fra mobil, sa Mark Zuckerberg på en telekonferanse i forbindelse med resultatfremleggelsen. En analytiker sier til Bloomberg News at Facebook blir flinkere og flinkere til tjene penger på de mobile brukerne.

– De gjør fremskritt, dramatiske fremskritt, sier analytikeren som anbefaler sine kunder å kjøpe aksjen.

Noe av det som har drevet veksten er annonser for apper til smarttelefoner. Her har Facebooks annonser ført til 25 millioner nedlastinger i første kvartal alene, melder Wall Street Journal.

Totalt omsatte Facebook for 1,458 milliarder dollar i kvartalet, opp fra rett over 1 milliard dollar i samme kvartal 2012. 85 prosent av inntektene kommer fra annonser, resten fra salg av tjenester inne i det sosiale nettverket. Det fremgår av selskapets resultatrapport.

Nettoresultatet økte ikke spesielt mye for selskapet, men dette var forventet i markedet. Selskapets nettoresultat endte på 312 millioner dollar, mot 287 millioner dollar samme periode i fjor. Den labre veksten forklares i stor grad av en voldsom kostnadsvekst.

Facebook har økt kostnadene med 60 prosent fra samme periode i fjor, til 1,08 milliarder dollar. Økte investeringer i infrastruktur samt flere ansatte er årsaken, skriver selskapet selv.

De siste ukene har det også vært spekulert i at brukerne rømmer tjenesten. Men skal vi tro Facebooks egne tall er ikke dette tilfellet. Antallet faste daglige brukere steg med 26 prosent til 665 millioner i gjennomsnitt for mars. Antall brukere som har vært aktive i løpet av mars måned steg med 23 prosent til 1,1 milliarder.

Antallet mobilbrukere på månedsbasis steg med 54 prosent fra samme periode i fjor til 751 millioner.

    Les også:

Til toppen