(Bilde: Marius Jørgenrud)

Mobilt bredbånd kan bli ulønnsomt

Både Netcom og Telenor tenker hardt rundt forretningsmodellen.

«Alle» venter en voldsom økning i mobilt bredbånd de nærmeste årene. Teleoperatørene tar forventningene alvorlig og investerer tungt for å få mer kapasitet i nettet. Det har reist seg en frykt blant operatørene for at inntektene deres ikke vil holde tritt med investeringsutgiftene. Det fører til behov for nytenking rundt forretningsmodellen.

Et utslag av dette er en uttrykt stemning blant store europeiske operatører som France Telecom, Telecom Italia, Telefonica og Vodafone, om at tjenesteleverandører som bidrar til det raskt økende behovet for mer båndbredde, må være med å betale for gildet. Blant tjenesteleverandører nevnes Google (med videotjenesten Youtube), Yahoo, Apple, Skype og Facebook.

    Les også:

I Norge bekrefter både Telenor og Netcom at det må tenkes nytt, fordi deres nåværende forretningsmodell ikke er bærekraftig. Samtidig er begge mildt sagt svært forsiktige i sin omtale av tanken om å få tjeneste- og innholdsleverandører til å bidra.

Øyvind Vedeerhus i Netcom mener dagens forreteningsmodell med flat rate på mobil data ikke er bærekraftig.
Øyvind Vedeerhus i Netcom mener dagens forreteningsmodell med flat rate på mobil data ikke er bærekraftig. Bilde: Marius Jørgenrud

Informasjonssjef Øyvind Vederhus i Netcom sier til digi.no at deres diskusjoner rundt problemstillingen går i to spor: de faktiske nettverksinvesteringene, og bærekraftig forretningsmodell.

– Det hadde vært strålende om Apple og Google kom fram til at de burde være med på å betale. Men det er ikke noe vi arbeider for. Det er de større kreftene som driver den prosessen, og Netcom er ingen stor aktør i det puslespillet.

Om dagens forretningsmodell er Vederhus klar på at flat rate på mobil data ikke er bærekraftig med den raske veksten man opplever og vil oppleve framover.

– Vi regner med å måtte ta betalt for bruk i større grad enn vi gjør i dag, og differensiere etter både hastighet og volum. Det er en naturlig dreining som man vil se både nasjonalt og internasjonalt.

Det er tekstmeldinger og tale som utgjør hovedinntektene til både Netcom og Telenor i dag, ifølge Vederhus.

– Det er ikke nok til å bære investeringene som trengs for å holde følge med den voksende etterspørsel etter data. Og det er data som er framtiden, understreker han.

Dag Melgaard i Telenor mener innholdsleverandører som Apple må bruke båndbredde mer effektivt.
Dag Melgaard i Telenor mener innholdsleverandører som Apple må bruke båndbredde mer effektivt.

I Telenor, er ikke informasjonsdirektør Dag Melgaard villig til å uttrykke noe syn på en eventuell differensiering av abonnementer på mobilt bredbånd etter hastighet og/eller volum.

– Datatrafikken i nettet vårt øker kraftig, og vil bli mangedoblet de kommende årene. Utfordringen og bekymringen ligger ikke nødvendigvis i økningen, men i måten kapasiteten belegges på, sier Melgaard til digi.no.

Telenor prøver derfor å vinne gehør for at de som belegger datatrafikken kraftig, skal belage seg på å gjøre det mer effektivt enn i dag.

– Noen, for eksempel Opera, er flinke til å komprimere datamengden i sine tjenester. Andre, blant dem Apple, er ikke særlig opptatt av dette. Blant norske innholdsleverandører er det også en del som utnytter kapasiteten svært dårlig. Det kan bli svært utfordrende for oss å takle en voldsom økning på tjenestesiden dersom de som bidrar til økningen ikke ser at ting må gjøres på en mer fornuftig måte.

Om tenkingen rundt Telenors forretningsmodell, er Melgaard svært tilbakeholden.

– Vi har ikke annet svar på dette enn at det er en utfordring. Normalt regner vi med sju til åtte år på «breakeven» når vi investerer i nett. I dag må investeringene økes mer enn vi får igjen på inntektssiden. Der er utfordringen.

Melgaard peker på at operatørene samler seg nå i større grad enn tidligere, og det er store og betydelige aktører som har reist diskusjonen om at tjenesteleverandørene må bidra til investeringer i infrastruktur.

– Operatørene ser at de må få tjenesteleverandørene til å belegge nettet på en mer fornuftig og intelligent måte enn i dag, slik at det blir plass til trafikken som tar av. I framtiden må bruken av nettet reflektere det det koster å bygge det.

Melgaard viser til hvordan mobiloperatører har samlet seg bak Wholesale Applications Community (også kalt Wireless Applications Community), som et svar på Apple og andre «app» butikker. Han mener det vil komme større styrke bak erkjennelsen om at dersom kundene skal få god kapasitet, så må innholdsleverandørene bidra med å gjøre sine ting på fornuftig vis.

Han lar seg ikke lokke til noen mer utførlig beskrivelse av mulige tiltak, og vil heller ikke kommentere utsiktene til differensierte abonnementer på mobilt bredbånd, etter hastighet og volum, slik Netcom sier de vil tilby.

    Les også:

Til toppen