Mobilveksten er nesten over

Telenor økte antall mobilkunder fra fjerde kvartal i fjor til første kvartal i år med ett tusen. Men det er ikke hele sannheten.

Telenor Mobil kunne inkassere 53.000 flere kunder ved utgangen av første kvartal, sammenlignet med utgangen av fjerde kvartal i fjor. Økningen inkluderer Zalto-kundene som Telenor ennå ikke vil spesifisere.

Sammenholdt med at 52.000 NMT-kunder forsvant da NMT 900 mobilnettet ble lagt ned ved utgangen av februar, ender Telenor med et svært stabilt kundetall på mobilsiden for første gang siden GSM ble introdusert som mobilsystem i Norge.

Med nesten 20 konkurrenter i det norske markedet klarer selskapet ikke å beholde markedsandelen på vel 70 prosent, og skriver i kvartalsrapporten at den har falt med 6 prosent fra første kvartal i fjor til 65 prosent ved utgangen av mars i år.

Mobilpenetrasjonen beregner Telenor til 78 prosent ved utgangen av kvartalet, opp fra 63 prosent i fjor.

De fleste av NMT-kundene brukte imidlertid telefon svært lite slik at kundefrafallet ikke får den samme betydningen økonomisk. Inntektsveksten fra første kvartal i fjor til første kvartal i år endte for selskapets norske virksomhet på 23 prosent.

Inntekt per kunde i Norge økte fra et gjennomsnitt på 297 kroner til 318 kroner fra første kvartal i fjor til samme kvartal i år. Abonnementskundene bruker imidlertid for flest kroner; 490 mot 126 kroner for kontantkortkunder. Endringen fra første kvartal i gjor var fra henholdsvis 463 og 134 kroner.

Det sendes rekordmange SMS-meldinger, og antallet i første kvartal for betalbare meldinger økte til 3187 millioner, eller en dobling på ett år. SMS-meldinger utgjør nå 10 prosent av selskapets inntekter i Norge.

Administrerende direktør i Telenor Mobil, Ingvild Myhre, opplyste under selskapets resultatframleggelse onsdag at selskapet er i rute med UMTS-utbyggingen med planlagt lansering 1. desember. Da er selskapet også sikret terminaler for nettet, mens dual-band terminalene ikke ventes før til neste år.

- Norge har like mange tjenesteleverandører på mobilsiden som i Storbritannia. Jeg forventer derfor en konsolidering i markedet framover, sier Myhre.

For første gang spesifiserte Telenor også sin churn på mobilsiden til 13 prosent i første kvartal.


Mobilkunder Telenor Mobil og Zalto*, 2000-2001, første kvartal:

Q1-2000 Q1-2001 +/-
NMT 195.000 91.000 (104.000)
GSM 1.877.000 2.211.000 334.000
sum 2.072.000 2.302.000 230.000
Kilde: Telenor
*=Zalto satt med vel 60.000 kunder ved utgangen av 2000.
Til toppen