BEDRIFTSTEKNOLOGI

Modulmobiler kommer i år

Google skal teste ut konseptet i ett utvalgt marked.

Googles Project Ara utvikler smartmobiler hvor brukerne selv kan velge mellom mange alternative komponenter. Det er i alle fall Googles håp. Prosjektet skal over i en pilottest-fase innen utgangen av året. Illustrasjonen viser eksempler på komponenter som potensielt kan bli tilgjengelige, ikke hva som er tilgjengelig nå.
Googles Project Ara utvikler smartmobiler hvor brukerne selv kan velge mellom mange alternative komponenter. Det er i alle fall Googles håp. Prosjektet skal over i en pilottest-fase innen utgangen av året. Illustrasjonen viser eksempler på komponenter som potensielt kan bli tilgjengelige, ikke hva som er tilgjengelig nå. Bilde: Google ATAP YouTube-video
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
15. jan. 2015 - 12:00

Googles Advanced Technology And Projects-gruppe (ATAP) arrangerte i går den andre Project Ara Developers Conference i rekken. Prosjektet utvikler et smartmobil-konsept hvor kundene kan settes sammen sin egen mobil fra et forhåpentligvis stort utvalg av alternative komponenter. Dette åpner også for at gjenbruk av komponenter når mobilen skal oppgraderes, samt for enklere reparasjon. En utskifting av for eksempel en knust skjerm vil trolig kunne gjøres på sekunder av brukeren selv.

Konseptet minner derfor mye om hvordan blant annet pc-entusiaster har bygget og oppgradert stasjonære pc-er i alle år. I dag er det færre som gjør dette, siden mange i stedet bruker bærbare eller kompakte pc-er som i liten grad inviterer til utskifting eller oppgradering.

Pilotmarked

Så langt har Project Ara stort sett bare dreid seg om planer og konseptmodeller. Innen utgangen av året skal de første enhetene komme i salg. Ifølge Recode fortalte prosjektleder Paul Eremenko at Google skal lansere enheter med flere ulike formfaktorer på markedet i Puerto Rico senere i år, som en markedstest. Noen av spørsmålene man ønsker å få svar på, er hva forbrukerne er villige til å betale for slike enheter og hvor store valgmuligheter de faktisk ønsker seg. For mange alternativer vil trolig gjøre valget for vanskelig for mange kunder. Google ønsker i økende grad å overlate til det kommersielle markedet å avgjøre i hvilken retning prosjektet skal utvikle seg framover.

I Puerto Rico har Google har engasjert Ingram Mobile til å håndtere logistikken. Med i samarbeidet er også operatørene Claro og OpenMobile. Ifølge TechCrunch skal også alle de elleve skolene tilknyttet University of Puerto Rico-systemet ha inngått partnerskap med Google ATAP om eksperimentell bygging av moduler.

Ara-mobilene skal ifølge PC Advisor selges fra varebiler hvor kundene kan designe mobilen ved hjelp av en mobilapp, Ara Configurator, og få satt sammen mobilen i løpet av fem minutter.

Dagens prototype, som kalles for Spiral 2, har ganske begrenset tilgang på moduler og funksjonalitet. De tilbys to prosessormoduler, fra henholdsvis Marvell og Nvidia, en skjerm med 1280 x 720 punkters oppløsning, samt 3G-støtte. I alt er det elleve moduler tilgjengelig i dag.

Enhetene som skal tilbys i Puerto Rico, skal derimot ta utgangspunkt i Spiral 3, en kommende prototype som blant annet skal kunne leveres med 4G-støtte og plass til større batterier. Ifølge Eremenko har batteritid så langt vært en utfordring for Project Ara, men Google håper at batteriet vil vare «hele dagen» med Spiral 3.

Innen utgangen av året håper Eremenko på at det vil være mellom 20 og 30 moduler tilgjengelig, inkludert en modul med et kamera som er minst på høyde med det beste som tilbys i smartmobiler i dag.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.