Mogul ender varemerkekrangel

Moguls merkevare har pådratt seg mye oppmerksomhet i Sverige etter megafusjonen som ble gjennomført det siste året. Nå har selskapet greid å løse den siste utfordringen til varemerket, en krangel om logoen.

Etter at norske Mogul sammen med flere andre nettkonsulent-selskaper fusjonerte seg inn i svenske Optosof, bestemte konsernledelsen seg for å omprofilere selskapet. Børsnoterte Optosof ble døpt om til Mogul.com, noe som skapte en umiddelbar reaksjon hos det svenske Patent- og registreringsverket.

De reagerte på at man puttet dot.com inn i selskapsnavnet, noe som patentverket i utgangspunkt har nedsatt et forbud mot. Men da de føyde til "Group" til Mogul.com var det plutselig i orden for Patentverket.
Les om føljetongen her:
Merkevaretrøbbel for Mogul.comSlik unngår du svensk dot.com-forbud

- Det har vært en del triksing og fiksing med navn og varemerket, ja, innrømmer Bjørn Wallin som er finansdirektør i Mogul-konsernet.

Han sier at det er han som har hatt ansvaret hos Mogul med å løse tvistene. I realiteten har han måttet bruke tid på tre problemstillinger som er dukket opp i løpet av merkevarelanseringen:

Først valgte selskapet .com-navnet da det var klart at det ville bli et problem hvis de kun valgte Mogul (det var et annet selskap som het det samme). Deretter kom saken med Patentverket.

Og så dukket selskapet Bell Telemarketing opp på arenaen. De mente at Mogul hadde rappet ringer og tre streker i logoen deres (se sammenlikningen av de to logoene til høyre) og stevnet derfor internettselskapet.


Ifølge en pressemelding fra Mogul,som ble sendt ut i dag, er den saken nå løst i minnelighet.

- Det var en tvist om hvem som hadde eiendomsrett til ringene i logoen vår. Saken ble tatt opp av Bell Telemarketing, et svensk selskap med et 20-talls ansatte. Vi har nå kommet overens, sier Wallin til digitoday.no.

Utfallet ble at Mogul kan fortsatt benytte sin gamle logo med varemerket. Bell skal ha trukket stevningen som ble sendt til Stockholms Tingsrett på forsommeren

I USA har flere av dot.com-selskapene skiftet navn til mer tradisjonelle merkevarer fordi de har ansett det som en belastning å bli assosiert med internettbransjen. Wallin tror ikke dette er veien å gå for Mogul, til tross for at de har brukt mye tid på å forsvare merkenavnet sitt

- Om man lykkes eller ikke har ingen ting med hva man heter. Nå har vi lagt merkevareprosessen bak oss og det er hva vi klarer å levere som bedrift fremover, som vil telle, mener han.

Til toppen