Mogul og EUnet fusjonerer

Orkla-eide Mogul Media og EUnet Media fusjonerer. Det nye navnet på webselskapet blir Mogul og vil romme 65 medarbeidere. I 1998 var det samlede driftsresultatet på fem millioner kroner av en total omsetning på 40 millioner.

EUnet Norge har eksistert siden 1993 og spesialisert seg både på internettaksess og webutvikling. Datterselskapet EUnet Media jobber med utvikling av webløsninger til større norske og internasjonale bedrifter. Blant annet finnes det et senter for webløsninger (EUnet Web Solution Center) i Oslo som utvikler webapplikasjoner for hele det europeiske markedet.

Det er dette datterselskapet som nå fisjoneres ut av EUnet Norge og slås sammen med webbyrået Mogul Media.

Mogul ble opprinnelig startet av det fortsatt aktive styremedlemmet Per Siljubergsåsen og gründer Jostein Svendsen (eks New Media Science og Norges Industriattachéer). Mogul har hittil hatt Orkla Media- og Hjemmet Mortensen på eiersiden (34 prosent).

Allerede da Orkla Media og Hjemmet Mortensen kjøpte seg inn i januar 1996 var det skissert at Orkla muligens kunne tenke seg en bit av internettselskapet EUnet. Selskapet hadde allerede den gang teknisk ekspertise, fristende kundegrupper og et internasjonalt nettverk gjennom eierne EUnet International med datterselskap og franchise-selskap i 42 land. Dessuten lå Mogul og EUnet vegg i vegg i Forskningsparken på Blinderen i Oslo.

Tre år senere fusjonerer altså et Orkla-eid selskap med et datterselskap av EUnet Norge.

Det nye selskapet skal ledes av Jørn Lyseggen som har fungert som utviklingssjef i EUnet Media og vært ansvarlig for EUnets internasjonale websatsing. Administrerende direktør i Mogul Media, Øyvind Vada, trekker seg ut av Mogul for å fortsette med egen konsulentvirksomhet innen IT.

Det nye selskapet vil i størrelse plassere seg blant de fem største i Norge. Mogul vil konkurrere med blant andre InfoStream, New Media Science og Icon Medialab. Alle disse tre konkurrentene har selv vokst på oppkjøp og fusjoner; programvareselskapet InfoStreams fusjon med Intervett sommeren 1998, New Media Science sin sammenslåing med Digital Hverdag høsten 1998, og Icon Medialabs ferske oppkjøp av Neo Interaktiv, Arakno og Intergate.

- Vi har store vekstplaner. Sammen har de fusjonerende selskapene markedets største og mest interessante kundeportefølje. Vi er Norges tyngste fagmiljø på forretningskritisk webifisering og er godt posisjonert innenfor bank/finans, offentlig sektor, media og sisteledd, påstår Lyseggen i en pressemelding.

Avtalen mellom de to er, inntil generalforsamlingen i de fusjonerende godtar den, en intensjonsavtale. Generalforsamlingene skal gjennomføres i løpet av denne måneden.

digi.no har foreløpig ikke fått informasjon om eierfordelingen i det nye selskapet.

Til toppen