Møller investerer i Propaganda

Propaganda har fått Harald Møllers investeringsselskap Lagesen & Haavik inn på eiersiden. Bransjekjendiser som Erik Nord kommer også inn i styret til nett- og faksavisen Propaganda.

Propaganda er en nyhetsavis innen mediebransjen som distribueres via faks og web. Det var de to gamle kjente fra tiden i reklamebransjens Kreativt Forum, Ole Henrik Nissen-Lie og Henning Herding, pluss tidligere Økonomisk Rapport-journalist Henrik Steen, som dro i gang publikasjonen i august i fjor.

Nissen-Lie har tidligere vært økonomijournalist i Aftenposten, mens Herding er mest kjent for sine mange gründervirksomheter innen diverse medieprosjekt.

Propaganda foretar nå en rettet emisjon mot styrets medlemmer. Inn på eiersiden er kommet Erik Nord, Thomas Havnegjerde og Lagesen & Haavik.

Emisjonen har skjedd ved utvanning av gründerne Nissen-Lie og Herding. Sistnevnte har dessuten solgt seg noe ned i selskapet.

Erik Nord er tidligere redaksjonssjef i Aftenposten, partner i Geelmuyden.Kiese og er nå strategisk direktør i Telenor. Thomas Havnegjerde er marketingsjef i SAS og arbeider aktivt med flyselskapets nettsatsing.

Lagesen & Haavik investerer i medie- og internettselskaper. Selskapet eies av Harald Møller, som er styremedlem i Propaganda. Han har lang fartstid i
mediebransjen, som journalist, TV-sjef og investor og sitter i dag i styret for blant andre Norges Handels og Sjøfartstidende.

- Vi er glade for å ha fått slike ressurspersoner inn på eiersiden. Kloke hoder og friske penger er nødvendig for å utvikle Propaganda til en ledende
multimedia bedrift innen media- og reklamebransjen, sier Ole Henrik Nissen-Lie, ansvarlig redaktør og daglig leder av Propaganda.

Nissen-Lie er dessuten styreleder i Propagada.

Han sier til digi.no at det har vært en kraftig trafikkvekst på sidene den siste tiden. Men trass det vil han ikke stoppe faksavisen.

- Mange liker faksavisen. Det er mye enklere å lese en rask men god oversikt over de siste nyhetene fra bransjen enn å klikke seg inn på nettet. Vi kommer til å bruke nettet til det nettet er godt på, mens vi vil bruke faksavisen til det faksavisen er god til, sier Nissen-Lie til digi.no.

- Vårt mål er å være en troverdig nyhetsformidler, og en nyttig tjener for våre brukere, sier Nissen-Lie.

- Desssuten skal det satses litt mer på magasiner. Vi lanserte for en stund siden et magasin for design, foto og form under navnet KORN. Dette var et magasin som er tunge og gode, både å se på og lese i, sier Nissen- Lie

Propaganda har sagt opp salgsavtalen med Mediaction, som har hatt ansvar for salget siden Propaganda ble startet i august i fjor.

- Vi måtte bare innse at oppgaven ble for omfattende og krevende for oss. Brudd var den mest fornuftige løsningen og innebærer ingen dramatikk, sier
Herding. Han vil fortsatt arbeide frilans for Propaganda, blant annet med salg og utvikling av Propagandas magasiner.

- Vi er i ferd med å ansatte markedssjef internt og er i dialog med noen meget spennende kandidater, sier Nissen-Lie, som vil ha ansettelse klar ved utgang av uken.

Propaganda opplever for tiden sterk vekst i trafikken på nettet, og flere tusen lesere er inne for å finne nyheter daglig. Samtidig med at selskapet
oppretter en egen markedsavdeling, vil annonseselskapet 24/7 Media Norge bistå med salg på nettet. Dessuten melder Nissen-Lie om flere journalister til Propagandas redaksjon.

Til toppen