Møller og Telenor samler fire nettaviser under én paraply

Telenor Plus og investeringsselskapet Katalysator, med Harald Møller (bildet) på eiersiden, har i dag inngått avtaler om i fellesskap å drive Katalysator Media. Selskapet skal være et eierselskap for primært internettbaserte innholdstjenester.

Katalysator Media vil eie nettstedene digi.no, DinSide, iMarkedet og Propaganda.

Til sammen vil disse nettstedene ha nærmere 800.000 unike brukere hver måned. Det betyr at selskapet vil bli en av de største internettaktørene i Norge.

Eierne bak Katalysator Media ønsker ved etableringen av selskapet å skape et mediehus av innholdsprodusenter på nett som skal ta aktivt del i restruktureringen av bransjen.

De fire selskapene som nå går sammen har alle slitt med dårlig inntjening, og har vært gjennom en periode med store kostnadsreduksjoner. Ved dannelsen av det nye selskapet regner man med å kunne hente ut ytterligere synergieffekter, og målet er å kunne gå i driftsmessig balanse i 2003.

Eierne vil tilføre det nye selskapet kapital til nødvendig omstrukturering og satsing, slik at man vil være i stand til å vokse videre.

- De fire nettstedene representerer meget gode redaksjonelle miljøer rettet mot tydelige målgrupper. Sammen med økt trykk og mer effektivt salgsarbeid tror vi dette vil bedre vår posisjon i reklamemarkedet. Vi er også av den oppfatning at annonser distribuert på Internett vil fortsette å vokse, sier Tor Andersen, daglig leder i Katalysator Media.

De fire nettstedene har spesialisert seg på å levere nytteinformasjon til sine brukergrupper, og har opplevd en jevn vekst i antall brukere det siste året.

Katalysator Media vil stå godt rustet til å ta del i ytterligere konsolidering av innholdstjenestene på nettet, og selskapet vil være posisjonert til å ta del både i den forventede veksten i reklamemarkedet for denne type innholdstjenester, og innføringen av betalbart innhold for skreddersydde tjenester.

Til toppen