Monster får konkurranse

To amerikanske aviskjemper har gått sammen om å kjøpe rekrutteringstjenesten HeadHunter.net for nesten to milliarder kroner - kontant. Dermed får Monster.com konkurranse.

De to amerikanske avishusene Knight Ridder (som blant annet utgir Miami Herald og Detroit Free Press) og Tribune Co. (som blant annet utgir Chicago Tribune, Newsday og Los Angeles Times) har inngått en avtale om å kjøpe rekrutteringstjenesten HeadHunter.net for å ta opp konkurransen med Monster.com. Det skriver den amerikanske nyhetstjenesten InternetNews.

HeadHunter.net ble kjøpt kontant for 200 millioner dollar. Avishusene eier fra før tjenesten CareerBuilder. Begge jobbformidlingstjenestene har svært gode besøkstall.

Monster-eier, TMP Worldwide, skal ta over tjenesten HotJobs, og selve kjøpet på 400 millioner dollar gjennomføres om kort tid. TMP kjøpte også i våres opp det svenskbaserte selskapet Jobline AB.

Aviskjempene utgir til sammen 44 aviser, og bygger nå opp en bred strategi (både på papir og på nett) for hvordan de skal slå sammen de to jobbformidlingstjenestene. Målet er å ta andreplassen i dette markedet - etter Monster.

Til toppen