Monster vil utfordre Finn

Monster.no etablerer seg igjen i Norge og blir en aggressiv utfordrer på det norske stillingsannonsemarkedet.

Monster.no startet i Norge i 1998 under navnet Jobline. For to år siden måtte 23 ansatte flytte ut av lokalene på Aker Brygge og de nordiske virksomhetene ble samlet i Sverige.

Men etter å ha vært styrt fra Sverige et par år, er Monster igjen sulten på det norske markedet og ser for seg en eksplosiv vekst innen stillingsannonser på nett.

- Vi ønsker å bli den største utfordrer til Finn.no, sier daglig leder for den norske virksomheten, Stein-Erik Myhre til digi.no.

Monster.no etablerer seg dermed på nytt med mellom 10 til 12 ansatte hvorav flere tidligere Monster-ansatte i nye lokaler på Nydalen.

Monster.com er på verdensbasis den største leverandør av rekrutteringstjenester med Internett som plattform. I databasen er det registrert 40 millioner kandidater med over 100.000 bedrifter globalt. Monster formidler i snitt 300.000 nye jobber hver måned.

Monster.no har foreløpig rundt 200 kunder, men har som mål å nå mellom 1.000 og 2.000 kunder i 2007. Selskapet har i dag store kunder på stillingsmarkedet innen olje, gass, konsulentbransjen, IT og telekommunikasjon, finans, bank og helsesektoren.

Et klart satsningområder for Monster er internrekruttering, og selskapet selger ferdige moduler som blant annet er i bruk hos If. Andersen Consulting anslår at det koster en million kroner å erstatte en ansatt med akademisk bakgrunn. Monster erfarer at stadig flere får øynene opp for profesjonelle verktøy for rekruttering internt.

McKinsey har spådd at det vil bli en talentkrig på slutten av dette tiåret. Da vil generasjonen fra baby-boomen fra 1940 og 1950-tallet gå over i pensjonistenes rekke. I tillegg vil faktorer som at vi skifter jobb oftere og at Internett blir et stadig viktigere medium, telle positivt for stillingsannonsemarkedet på nett framover.

Målet for monster.no er å ha ti prosent av det norske stillingsmarkedet i 2007 med 150.000 registrerte kandidater, mot to prosent og 40.000 kandidater i dag.

Monster.com er notert på Nasdaq og omsatte for 680 millioner dollar i 2003. Selskapet er dermed 25 ganger større i omsetning i forhold til konkurrenten Stepstone. Internettsiden er den 30. mest besøkte internettsiden i verden. Tallene på annonseinntektene fra Internett i USA viser at nettsalget utgjorde bare 7,80 prosent av annonseinntektene i 2000. Tilsvarende tall for 2004 peker mot 21 prosent i nettsalg fra Internett.

Totalinntektene for annonser fra både aviser og Internett vil utgjøre 495 millioner kroner ifølge Mediebedriftenes Landsforbund.

- Vi ser for oss en femti prosent fordeling av stillingsannonser på Internett kontra papiraviser innen noen få år, Myhre.

Til toppen