Monsteret spiser Stepstone

Jobline, eid av Monster.com, spiser markedsandelene til svekkede Stepstone. Men Monster føler seg også presset.

Monster-eide Jobline legger frem tall som viser solid vekst det siste kvartalet. Omsetningen øker med 37 prosent fra tredje kvartal i 2000. Noe av dette skyldes trolig at hovedkonkurrenten Stepstone sliter, noe som gjør det lettere å kapre brukere.

Men Monster innrømmer at selskapet tjener stadig mindre penger på rene nettannonser. I dag står stillingsannonser for 70 prosent av inntektene, men dette vil falle til 50 prosent etter hvert som Monster forsøker å gjøre mer avanserte leteoppdrag på vegne av arbeidsgivere. Monster/Jobline opplyser at 62.000 arbeidssøkende har registert seg eller lagt inn sin CV i deres base.

- Vi har hatt en ekstrem vekst i løpet av tredjekvartal på nesten 10.000 nye arbeidssøkende. Dette skyldes alle oppsigelsene siden i sommer, forteller Eva Bredesen til digi.no.

Hun medgir at hun tror at Jobline har vunnet en del på problemene hos konkurrenten Stepstone.
- Arbeidssøkere registerer seg flere steder, men arbeidstakere som betaler forsøker å velge, og da kanskje den mest solide leverandøren, mener hun.

Monster/Jobline har kontorer i 21 land i Europa, Asia og Amerika.

Til toppen