Monstre danker ut Napster i Sverige

Kampvillige, japanske lommemonstre slår både Napster og Aftonbladet. Men ikke i Norge. Det mest søkte varemerket på norske Kvasir er Nokia.

Ifølge den svenske nyhetstjenesten Vision, var Pokemon det mest søkte varemerket i februar på søkemotoren Altavista i Sverige. De (for mange småbarnsforeldre i hvert fall) irriterende, kampvillige japanske lommemonstrene havner før både Afonbladet og Nokia. På fjerdeplass ligger den omtalte musikkbyttetjenesten Napster.

Vision har en liste over de ti mest søkte varemerkene på svenske Altavista i februar. Den er som følger:

1. Pokemon
2. Aftonbladet
3. Nokia
4. Napster
5. Volvo
6. BMW
7. Saab
8. TV4
9. TV3
10. Yahoo

Altså; irriterende monstre for barn, aviser, musikktjenester på nett, biler, TV-kanaler og søkemotorer.


Nordmenns interesser for varemerker var litt annerledes. Her følger Kvasirs
ti på topp-liste over alle søk foretatt i januar måned (Listen for februar var
av tekniske årsaker ikke tilgjengelig).

1. Nokia
2. Hotmail
3. TV 2
4. VG
5. Telenor
6. NRK
7. Yahoo
8. Finn
9. Aetat
10. Pokemon


Etter TV 2, altså på fjerde, femte og sjetteplass, kom tre søkeord som er litt i gråsonen når det gjelder kategorien 'merkevarer'. Disse er pop-gruppen A1, musikkartisten Britney Spears og det erotiske magasinet Lek. Det siste er vanskelig å klassifisere som merkevare i denne sammenhengen fordi det også er et generisk ord.

Ti-på-topp søkeordene på Kvasir generelt er:

1. Sex
2. Oslo
3. Norsk
4. Bilder
5. Chat
6. Spill
7. Norge
8. Nokia
9. Kommune
10. Download

Ingrid Støver Jensen, som er ansvarlig for SOLs søketjeneste Kvasir, opplyser til digitoday.no at hun i denne listen har fjernet fyllord som 'og', 'and', 'til' og 'av'. I tillegg har hun fjernet 'www', 'no' og 'com', som faktisk troner på toppen.


Dersom du er nysgjerrig på hva folk søker på akkurat nå, kan du se dette på kvasirs tjeneste Nøkkelhullet.

Til toppen