Moralkampanjer biter ikke på pirater

Folk piratkopierer rått, uten snev av dårlig samvittighet, viser en ny undersøkelse.

Kampanjer for å få folk til å slutte å laste ned piratkopier av filmer og spill mislykkes. Det tyder en ny rapport fra britiske universitetsforskere på. Rapporten omhandler britiske forhold, der myndighetene har satset mye på å endre folks holdninger.

Kampanjene ser ut til å være ganske mislykkede. Rapporten konkluderer med at folk ikke ser på nedlasting av kopibeskyttet materiale som tyveri.

Spillindustrien hevder de taper titalls milliarder kroner årlig på piratvirksomhet, men disse regnestykkene er ofte bygd på en antagelse om at alle som har stjålet spillene gratis ville vært villige til å betale hundrevis av kroner for dem. Men store beløp er det likevel utvilsomt snakk om.

Rapporten om piratkopiering har fått navnet Fake Nation, og er et samarbeid mellom Jo Bryce fra University of Central Lancashire og Jason Rutter fra University of Manchester. Den skal formelt legges fram i neste uke, men ble gjennomgått på et seminar på ELSPA International Games Summit i London tidligere denne uken. (ELSPA er bransjeorganisasjonen for utgiverne av underholdningsprogramvare, Entertainment and Leisure Software Publishers Association.)

Studiens mål var å finne ut om antipiratmeldingen fra flere kampanjer har noen effekt på folks holdninger. Men forskerne fant altså at å kjøpe piratkopierte varer og ulovlig nedlasting blir sett på som normale fritidssysler.

Kampanjer i Storbritannia har antydet at piratvirksomhet støtter organisert kriminalitet, men på tross av reklamer på kino, i magasiner og aviser er det tilsynelatende ingen som lytter på det øret.

– Forbrukere kjenner til størrelsen på problemet og kostnaden, men tar ikke til seg industriens bekymringer eller regjeringens meldinger, sier Bryce, til BBC.

Folk ser på nedlasting som noe helt annet enn å stjele fra butikken.

– Folk aksepterer det lettere, selv om de ikke gjør det selv. De ser ikke på det som tyveri og ser det ikke som et stort problem på et sosialt eller økonomisk plan, sier Bryce til BBC.

Det siste året har det blitt gjennomført flere store raid i Storbritannia mot folk som piratkopierer DVD-er og CD-er. Dette har liten effekt, mener forskerne. For de fleste kjøper ikke fra en skummel kar på hjørnet, men fra folk de kjenner godt, og dette ser de ikke på som kriminelt.

    Les også:

Til toppen