Morsomme mediaterrorister

Dagens anbefaling er et nettsted laget av den amerikanske anti-reklame-gruppen Adbusters. Adbusters har gått til krig mot reklamebransjen og vil slå reklamemakerne med deres egne midler, skriver HjemmeNetts Nina Furu i dagens Stjernestreif.

"

Jeg håper du hadde glede av siten Colors, som jeg anbefalte forrige onsdag. Denne uken har jeg tenkt å vise deg noe helt annet, men ikke vær redd - jeg lover å komme tilbake til erotikken med jevne mellomrom.

Den amerikanske anti-reklame-gruppen Adbusters har erklært krig mot reklamebransjen og alt dens vesen, og det er i og for seg ikke så originalt. Det som derimot er spennende er at de har valgt sine våpen med omhu: De vil slå reklamebransjen med dens egne midler.

Formspråket behersker de faktisk til fingerspissene. Jeg vil våge å påstå at deres Calvin Klein, Absolut og Camel-parodier faktisk overgår originalene, både i vidd og visdom. Produksjonskvaliteten står heller ikke tilbake for noe. Og når man da vet at Adbusters faktisk betaler for genuine innrykninger av sine "uncommercials", må man nesten bare ta av seg hatten.

Om ikke annet klarer de i hvert fall å skape en viss forvirring - noe alle gode anarkister ønsker.

Åpningssiden til Adbusters siterer Marshall McLuhan, og derfra går det i grunnen bare oppover. Must-see-sider inkluderer "Spoof ad gallery", "TV-uncommercials" (både storyboards og Quicktime video) og for de politisk inklinerte: "The cult you're in". Hvilke slides som vises i reklamegalleriet er forresten tilfeldig selektert fra gang til gang, så her kan man sitte og reloade LENGE, mens man humrer skadefro i skjegget.

Hvis man ikke selv har Calvin Klein som kunde, da ...

Om Adbusters kommer til å lykkes i sitt forehavende? Vel, så lenge reklamebransjen har storkapitalen i ryggen, og de selv er avhengige av frivillige bidrag, gir vel fasit seg selv. Men i mellomtiden er de en fargeklatt i mediebildet. Og dem er det faktisk ikke så mange av.
"

Til toppen