Mot jule-rush for internett-bransjen

De tre største aktørene på privatmarkedet for internett i Norge forbreder seg til julehandelen. I fjor ble det bare solgt noen tusen internett-tilknytninger. Det stilles langt større forventninger til årets julesalg.

De to største aktørene på privatmarkedet for internett-tilknyttning i Norge, Telenor Online og Schibsted Nett, lover begge at de vil synes i årets siste to måneder. I tillegg kommer en tredje aktør med ambisjoner, Riksnett, med penger fra sine solide eiere, der A-pressen dominerer. Mindre kjente aktører som EUNet, Powertech og Internett Norge har små andeler av det private internett-markedet så langt.

De tre største aktørene sitter i dag på vel 96.500 internett-abonnenter. Legger vi til et antatt tall for de mindre leverandørene havner vi over 100.000. Både Telenor og Schibsted Nett oppgir å få mellom 200 og 400 nye kunder hver dag.

- Vi ligger bevisst lavt i terrenget for tiden blant annet for å prioritere de kundene vi allerede har, sier markedsdirektør i Telenor Online, Pål Normann Johansen til digi:tele.

Johansen legger til at Telenor har en klar målsetning om å være markedsleder innenfor internett-tilknyttninger til private brukere.

- Vi har planer for et salg mot slutten av året og har en målsetning om å ha mellom 60 og 70.000 kunder innen årets utgang. Vi kan få en het desember, og har dimensjonert for dette ved å bygge ut en kapasitet som er høyere enn det vi tror vi vil selge for.

Johansen sier at Telenor sitt første mål på Internett er å få en markedsandel over 50 prosent på Internett-tilknyttninger. - Vi ligger i dag på vel 43 prosent ifølge pressekilder, sier han.

- Vi vil gjerne selge så mange abonnement som mulig, sier direktør i Schibsted Nett, Morten Stensland, direktør i Schibsted Nett Privatmarked, til digi:tele. Han bekrefter at Schibsted Nett har planene klare for aktiviteter i november og desember.

Schibsted Nett har i dag vel 33.350 aktive abonnenter. I tillegg kommer vel. 6.000 kunder som har anmerkninger knyttet til seg. - Vi blir veldig fornøyde om vi får solgt 60.000-70.000 internett-abonnement i løpet av året, sier han. Han regner med at mye av salget til jul dreier seg om hardware som selges sammen med Internettabonnement.

- Dette er et tilbud som er mest interessant for mange, sier Stensland.

- Det er ikke viktig hvor mange abonnenter vi selger i år, siden vi først startet markedsføring og salg 1 september, sier daglig leder i Riksnett, Rolf Larsen.

- Da blir neste år viktigere for oss på denne delen av markedet sier han.

Larsen opplyser at Riksnett har satset mest på å bygge opp en infrastruktur, og at profilen hittil har vært rettet mer mot bedriftsmarkedet.

- Vår hovedbase er den datakompetansen dataforhandlerne vi samarbeider med har. Larsen sier at Internett er i en fase der det blir tilført funksjoner som vil gjøre det mer interessant for privatkunder.

På sikt mener han Telenor blir den mest reelle konkurrenten for Riksnett. - Vi tror på vår styrke i distriktene. I sommer hadde vi 11.000 privatabonnenter, men det er først til neste år vi går hardt og målrettet ut mot privatmarkedet. I vår strategi ligger det at vi skal tjene penger på dette noe raskere enn det andre legger opp til.


Kort sagt:
Hvis det ligger 10.000 Internettabonnement under juletrærne den 24. desember, hvor mange kommer fra ditt firma?

Larsen/Riksnett: - Vi blir fornøyd om det er mellom 1.500 og 2.000.
Normann Johansen/Telenor Online: Over 5.000
Stensland/Schibsted Nett: - Jeg håper at vi skal kunne selge 10 000 alene! Men hvis det kun ligger 10
000 bør minst halvparten være Schibsted nett abonnementer.

Til toppen