Mot kaos på mobilbetaling

Det finnes allerede fire systemer for betaling på nett og mobil - nå kommer to til. - Dette blir kaos, mener flere sentrale aktører.

Det ser ut som det blir vanskeligere, ikke enklere for kundene som ønsker å betale over Internett eller mobil. For antall leverandører og systemer man må melde seg opp mot, øker raskt. Dette er nok særlig frustrerende for innholdsleverandører og nettbutikker som i et forsøk på å begrense tid- og pengeforbruk ønsker én eller to standarder.

Den såkalte Innholdsnett-alliansen, med en rekke store nettaviser, gjorde et forsøk på å gjøre dette mer kostnadsbesparende og oversiktlig og valgte én leverandør, nemlig eSolutions. Fortsatt er det imidlertid lite innhold som krever betaling. I tillegg til eSolutions, tilbyr også Netaxept (DnB, Posten og Accenture), Smartpay (DnB og Telenor), Netaccount og subClearing systemer for å opprette nettkontoer og bruke pengene med mobil eller nettleser. Nå kommer det ytterligere to til. Europeiske Paybox, med Deutsche Bank i ryggen, er på vei inn i det norske markedet. Aftenposten skrev onsdag at Paybox skal samarbeide med Netcom, men dette er feil, opplyser informasjonsskonsulent Bjørnar Storeheier i Netcom til digi.no.


- Telia arbeider med en løsning som vi skal lanseres i løpet av andre halvår. Den vil la deg handle med mobil eller nettleser. Enten betaler du direkte med din nettkonto eller så får du føyd til beløpene på din mobilregning, forteller Storheier til digi.no.

To av systemene, Netcoms og Telenors, vil bare la deres egne kunder handle for større beløp, for du må ha et nytt SIM-kort med digital ID som gir økt sikkerhet. Og SIM-kort får du bare hvis du er kunde.

Hvem som lager løsningen og skal være partner når Netcom lanserer sin løsning, vil ikke Storheier fortelle noe om. Telia hadde utviklet et system under navnet PayIt, men la ned utviklingen av ukjente årsaker i februar i fjor.

Med Telia/Netcom-systemet blir det dermed hele seks systemer som skal konkurrere om kunder og selgere.

Administrerende direktør Shahzad Rana, sjef for subClearing, var med i finalerunden både i Innholdsnett-kappløpet og tilsvarende anbudskonkurranse i Danmark, men tapte på målstreken.

Da var han klar på at han trodde det ble flere enn én aktør som kom til å kunne levere betalingsløsninger. Nå synes han imidlertid det begynner å bli litt for mange i lille Norge.

- Dette blir helt totalt kaos. I det lille markedet med fire millioner mennesker har vi allerede altfor mange aktører og nå kommer det altså flere. Her kommer det en kraftig konsolidering, spår han.

Han får tilslutning av Trygve Holtan-Hartwig, administrerende direktør i Netaccount, som har gjort avtale både med Paybox og subClearing for å kvalitetssikre den elektroniske betalingen.

- Det ser ut til å bli mange, ja. Vi skal med vårt system Netaccount Spinner være kompis med alle aktører som dukker opp, sier Holtan-Hartwig.

Han tror det er lite hokus-pokus rundt suksesskriteriene når de mange aktørene skal prøve å vinne frem med elektronisk betaling.

- Stikkordene er at forbrukerne må føle seg trygge og at det blir enkelt å gjennomføre transaksjonen. Mange er fortsatt skeptiske, mener han.

Til toppen