Mot mobilkrig i Frankrike

Bare 2,9 millioner franskmenn har mobiltelefon. De siste dagene har landets tre mobilselskaper lansert pakkeløsninger med GSM-apparat og abonnement for å øke interessen.

Utgangspunktet er salgstall som viser en dobling av abonnenttallet fra april 1996 til mars i år. Økningstakten er altså langt større enn i England (7,1 millioner abonnenter, 23 prosents økning det siste året) og Tyskland (6 millioner abonnenter, 47 prosent flere enn for et år siden), og optimismen virker berettiget.

Det gamle offentlige televerket, France Télécom, skal introduseres på børsen om en måneds tid, og trenger sårt å tekkes både forbrukere og investorer. Selskapets avantgarde-profil fra tiden da Minitel-terminalene var spissteknologi, er noe falmet. En halvhjertet satsning på Internett-tilbydertjenesten Wannadoo har for eksempel bare gitt 35.000 abonnenter etter ett års drift.

GSM-pakken til France Télécom heter "OLA" (det uttales "ålaa") og kommer på markedet 9. juni. For 590 FF (rundt 750 NOK) får kunden et apparat fra enten Philips eller Alcatel, nødvendig tilleggsutstyr som batteri og lader, samt summetone og svartjeneste. Abonnementet koster 165 FF per måned og gir en times fri samtaletid. Samtaler utover en time per måned koster 2,50 FF per minutt.

Konkurrentenes pakker er priset svært annerledes, og forbrukerne kan lett la seg forvirre. Ett år gamle Bouygues Télécom feiret sin ettårsdag forrige uke ved å lansere en pakke til 790 FF, med Motorola-telefon og tilbehør, summetone og tre måneders fri abonnement. SFR lanserte i dag tre ulike pakker med tilsvarende formulering som Bouygues, priset fra 690 til 1490 FF.

Den alminnelige oppfatningen er at France Télécom må angripe hardt dersom selskapet skal komme seg forbi konkurrentene og nå det vagt formulerte målet: Å selge "flere hundre tusen" OLA-pakker innen årsskiftet.

Til toppen