Mot ny forretningsmodell i norsk TV

Internett tvinger fram en ny forretningsmidell for TV-kanaler som lever av amerikanske serier.

Store TV-serier som Lost, 24 timer og Friends kommer gjerne til Norge minst et halvt år etter at de blir lansert i USA. Tre internetteknologier kan sørge for at dette endrer seg.

Det som for tiden er mest i vinden, er fildelingstjenester. TVNorge gjennomførte nylig en undersøkelse, og fant til sin overraskelse at så mange som 60.000 seere sannsynligvis har sett en nedlastet versjon av serien, eller omtrent en tiendedel av de som følger serien.

Problemet for TV-selskapene er at mange ikke orker å vente på neste episode. Det kan være vanskelig å holde seg når serien for lengst er vist og lagt ut på nett i USA. Spørsmålet er om bransjen kan bli nødt til å endre forretningsmodellen sin, og kjøre samtidige verdenslanseringer, eller i det minste mindre forsinkelser.

– Vi jobber med våre distributører for å få rettigheter så raskt som mulig. Det går kanskje mot raskere lansering, sier Vegard Nøss, research-sjef i TVNorge

Det er nemlig ikke bare TVNorge som har fått merke at fildeling nå har spredd seg fra musikk til film, og nå også til TV. Storbritannia har, i følge nettovervåkingsselskapet Envisional, de mest ivrige TV-nedlasterne, fulgt av Australia. Det finnes lite god statistikk, men alt tyder på at omfanget er stort.

Men det er ikke bare nedlasterne som kan bidra til raskere spredning av TV-programmer. For filmbransjen skjedde nemlig overgangen til flere samtidige verdenslanseringer lenge før filmnedlasting ble noe problem.

Det kan være et vel så stort problem at presseoppslagene rundt store populære produksjoner starter med en gang de lanseres i USA. Norske nettsteder venter ikke med å skrive om Star Wars 3eller Lost til de lanseres i Norge.

– En mediedebatt kan starte lenge før serien kan lanseres i Norge. Det er en fordel for oss å være på luften når det er et tema, sier Nøss.

Han mener disse forholdene kan føre til at bransjen legger om praksisen og gir raskere tilgang, men understreker at dette er spekulasjoner.

Noen forhold taler likevel for fortsatt treg lansering. TVNorge trenger tid etter at de får nye serier, til å lage promosjoner og la disse gå en stund. Og dette er ikke uten videre enkelt å få før serien er vist.

– Det er uaktuelt for USA å gi ut materiale før det er vist i USA. Det er veldig mye hemmelighold rundt de største seriene, og det påstås at selv ikke topper i Disney vet hva som skjer i Lost, sier Nøss.

Man kunne tenke seg at europeiske TV-selskaper ofte vil vente med å kjøpe en serie til de ser om den fungerer i USA, men dette er ofte ikke mulig.

– Det kan være betryggende å vite at en serie har gått bra, særlig hvis den er dyr. Men vi må ofte kjøpe rettigheter før seriene blir vist i USA, sier han.

En tredje teknisk grunn til å kjøre raskere lanseringer er at det stadig blir billigere å lage kopier. Netteknologi gjør det også mulig for distributørene å la TV-selskapene laste ned seriene, akkurat som fildelerne.

Nettmagasinet arstechnica.com mener dessuten at serieskaperne kan ha et marked i selge programmer til nedlasterne over nett, gjerne ved bruk av Bittorrent-teknologi. Mange TV-kanaler og programmer er ikke engang tilgjengelige i alle land, påpeker de. Dette kan det bli penger av, men det er ikke uten risiko.

– Hvis TV-selskapene solgte episoder for nedlasting til en lav pris samtidig som de sender dem offline, så kunne de generere inntekter på samme måte som Apple iTunes gjør. Men det er en fare for at de mister sitt kjernepublikum til en leveringsmetode som er gratis, uregulert og åpen for alle med en internettforbindelse, sier sjef for Envisional Ben Coppin.

TVNorge svetter foreløpig ikke altfor mye over fildelingen.

– Vi har blitt kritisert for sutring over dette, men det var ikke poenget. Vi tror ikke at alle som laster ned er et nettotap for oss, mange laster ned i tillegg for å samle på det. Poenget var å kartlegge adferdselen. Det er interessant at det er et så stort fenomen, og det vil neppe bli mindre, sier Nøss.

Til toppen