Møte med en ekte Internett-milliardær

"Møt en ekte Internett-milliardær," skrev Jan Grønbech i DoubleClick i en frokostinvitasjon for noen måneder siden. Hva forventet vi ikke? skriver Jostein Borgmo i Thunder House.

Vi takket ja, og så satt vi der, en fredagsmorgen på SAS-hotellet. Frokosten svarte til forventningene ­ egg og bacon, fint bestikk og ferskpresset juice.

Men milliardæren ­ han greide på ingen måte å innfri. Jeg mener ­ når vi endelig skulle få møte en Internett-milliardær ­ hva forventet vi ikke? Jo, i en sådan stund forventet vi å få møte en som lignet på Steve Jobs ­ eller til nød på Bill Gates.

Kevin O'Connor, president og CEO i DoubleClick derimot, han ligner på en bankmann. Ikke en sånn klisjé av en

bankmann, slik du ser dem på film, men på en sånn helt gjennomsnittlig Ola Nordmann-bankmann ­ en sånn som sitter i skranken i SparebankenNor på Solli plass.

Han hadde verken fin dress, dyp røst eller karismaen på sin side. Han hadde tynn stemme, (akkurat som meg), tynn kropp (akkurat som meg) og et tynt og egentlig ganske kjedelig budskap..

Så satt jeg der og tenkte: Kan han, så kan jeg. Internett er hypet opp. Derfor virker det så fryktelig enkelt. En helt vanlig mann kan sitte på kjøkkenet en formiddagsstund og komme på at han skal lage annonseadministrasjonssystem og annonsenettverk ­ og vips: Møt ham to år senere som ekte Internett-milliardær.

En annen vanlig mann kan sitte og tenke at det må bli enklere å finne frem til Internett-sider, bestemme seg for å lage en innholdfortegnelse, en katalog og en søkefunksjon ­ og vips: Møt ham to år etterpå som en av verdens rikeste.

Internett er hypet opp. Derfor tror vi det er lett, men det er feil. Det er vanskelig. Det er bare de smarteste, og de som jobber skjorta av seg ­ de mest utholdende som tjener millioner.

Sier jeg at Kevin O'Connor er en av de smarteste og mest utholdende? Nei. Kevin O'Connor er selvfølgelig smart, men ikke smartest. I tillegg til en solid utdannelse fra University of Michigan, og 15 års erfaring, var han på rett sted til

rett tid med rett idé.

Et annet ord for dette er flaks. Dessuten: Kevin O'Connor har ikke tjent pengene sine på Internett, han har tjent dem på børs. Har du til hensikt å tjene penger på Internett, er det nemlig svært mye som tyder på at det ikke er flaks som vil bringe deg til rikdom, men hardt arbeid.

Her får du tre tilfeldige eksempler:
1. Det er slettes ikke slik at du blir rik av å sette opp en Internett-side. Kampen om oppmerksomheten på Internett er større enn noensinne. Uten smarthet, kløkt og hardt arbeid kommer ingen på besøk.

2. I snitt fører kanskje ­ jeg bare gjetter ­ 1 av 100 besøk på handelssteder til en handel. Skal du tjene penger må du jobbe hardere med å tilfredsstille kundene, hardere med konseptet, hardere for å få ned prisene, hardere med databasene, hardere med å skaffe deg alliansepartnere, hardere for å komme i kontakt med kundene dine.

3. Jeg bestilte en telefon på nettet for tre måneder siden. Det tok to og en halv måned før den kom i postoppkrav. I mellomtiden er den blitt 1.000 kroner rimeligere i en hvilken som helst vanlig telebutikk. Tror du jeg henter telefonen på Posten?

Alle norske nettsteder har problemer med logistikken sin. Det er i hvert fall mitt inntrykk. Finnes det en løsning. Ja, og løsningen er hverken børs eller flaks. Løsningen er selvfølgelig "hardt arbeid". Ha en behagelig weekend.

Til toppen