Motorola desperate etter ny suksess

I morgen verdens nest største mobilselskap sitt nye flaggskip. Den bør være bra.

Motorola, verdens nest største mobilselskap, har hatt en helt annen strategi enn Nokia. I stedet for å skyte med hagle og pøse ut modeller, traff Motorola innertiern med den syltynn Razr designmobilen. Siden har selskapet fulgt opp dette, men uten å klare å gjenta suksessen etterhvert som konkurrentene også satset mer på design.

I morgen kommer det en ny oppfølger og den bør være bra, for både aksjen og toppsjef Ed Zander er under stadig sterke press. For Motorola-aksjen er ned på sitt laveste nivå på to år. Kursen nådde en topp i oktober i fjor, men har siden falt hele 30 prosent.

En rekke amerikanske analytikere stiller spørsmålstegn ved om den tidligere Sun-sjefen ikke bør trekke seg. Disse spørsmålene har blitt mer høylydt etter at Zander nylig la frem den første kvartalet med driftsunderskuddet siden 2002.

De første bildene og detaljene rundt mobilen som kommer i morgen har lekket ut. I følge Phonenews skal den nye telefonen hete V9m. Motorola har satset hardt på muligheter for musikk og avspillling av video for å gå etter Apple iPod-suksess. De første snikbildene av V9M viser en tynn mobil med en storm skjerm også på lokket.

Til toppen