BEDRIFTSTEKNOLOGI

Motorola dropper Celestri - samarbeider med Teledesic

Overraskende har Motorola valgt å legge sitt planlagte 100 milliarderkroners satellittprosjekt Celestri på is og inngår i stedet et samarbeid med Teledesic, som i første omgang betyr aksjekjøp på 26 prosent for 5,5 milliarder kroner og teknologi, i bytte mot kontrakter fra Teledesic.

Frode Eriksen
22. mai 1998 - 13:12

Celestri ble lansert av Motorola i fjor som en direkte konkurrent til Teledesic. Mange har imidlertid stilt seg skeptisk til flere av de mange og dyre satellittelefon- og distribusjonsystemene som har vært lansert. For få måneder siden valgte amerikanske TRW å legge sitt 17 milliarderkroners Odessey-prosjekt på hylla til fordel for det Inmarsat-initierte ICO.

Det er en erkjennelse av at det blir for mange og for dyre prosjekter som nå gjør at Motorola har innsett at samarbeid med allerede sterke partnere er bedre enn å konfrontere Teledesic i en hard konkurranse der bare én kan vinne. Motorola har allerede konsentrert mye av sine ressurser på å skape suksess for Iridium. Industrikilder i USA mener Motorola har lagt for mye vekt på Iridium sett i forhold til de delene av selskapet som faktisk tjener penger for eierne. Iridium har så langt betydd investeringer på 60 milliarder kroner og ikke en cent i inntekt.

Det er på denne bakgrunn Motorola nå signerer en avtale med eierne i Teledesic. Motorola skyter inn 5,5 milliarder kroner i bytte for en aksjepost og får tilbake kontrakten som produsent av satellittene i systemet. Denne kontrakten var det Boeing som satt med, men Boeing skal nå konsentrere seg om programvare og systemintegrasjon, der Motorola sto svakest i den tidlige fasen i Iridium. Teledesic regner verdien av Motorolas inntreden skal ligge på vel 22 milliarder kroner, der en ut over 5,5 milliarder kroner i kontanter får inn Motorolas kompetanse og brede erfaring med Iridium. Iridium ble komplettert sist uke, og skal med 66 lavbanesatellitter tilby mobiltelefoni med global dekning, fra kommersiell start i september.

Samtidig er det klart at Teledesic vil inneholde visse elementer fra Motorolas Celestri, men det er uklart om dette vil inkludere geostasjonære satellitter i tillegg til lavbanesatellitter, slik Motorola skisserte i sitt prosjekt med 63 lavbanesatellitter og fire i geostasjonær bane til en samlet pris rundt 100 milliarder kroner.

I Teledesic arbeider man i hvert fall fremdeles med et mål om å plassere ut 288 satellitter i lave jordbaner for å etablere det initiativtaker og milliardær Craig McCaw har skissert; "Internet-in-the-sky". Totalt regner en med investeringer på over 60 milliarder kroner i dette prosjektet som eierne regner med er i kommersiell drift i 2003.

McCaw, som også er toppsjef i Teledesic, sa på torsdagens pressekonferanse i forbindelse med Motorolas inntreden i selskapet, at en nå kan kombinere begge selskapenes sterke sider, for å etablere de tekniske løsningene for Teledesic.

Motorolas samarbeidspartner i Celestri, Matra Marconi Space, er også ventet å kjøpe seg inn i Teledesic og vil også få kontrakter, sannsynligvis i forbindelse med satellittbyggingen.

I tillegg til at Craig McCaw, Boeing og Motorola har investert penger i Teledesic, kommer styreleder i Microsoft Bill Gates, den saudiarabiske prinsen Alwaleed bin Taalal bin Abdul-Aziz Alsaud, og AT&T.

Teledesic ble lansert første gang i 1994 da søknaden til amerikanske telemyndigheter ble levert. Da var prosjektet beregnet å bestå av 884 satellitter. I fjor ble prosjektet skalért ned i forbindelse med Boeings inntreden i selskapet, som tok med seg teknologi som kunne redusere antall satellitter med flere hundre til dagens 288.

Samarbeidet løser også et annet problem. Avgjørende for prosjektenes suksess er frekvenstildeling. På den internasjonale frekvenskonferansen i fjor høst ble det bestemt at Teledesic skulle dele sine frekvenser med Celestri, noe som ble ansett for en dårlig løsning. Med det samarbeidet som nå er skissert er også frekvensproblemet ute av verden.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.