Motorola-kollapset skyldes en suksess

Sjelden har noen kollapset så fort som Motorola. Her er hva IKT-bransjen kan lære:

Sjeldent har et aktør i IKT-bransjen kollapset så fort som Motorola har gjort.

Motorola var verdens nest største mobiltelefon-produsent og var med Razr-suksessen verd rundt 40 milliarder dollar i 2006.

I går kom beslutningen om å skille ut mobildelen fra resten av Motorola. Salget er redusert med en tredjedel siden i fjor og blodrøde tall presser nå ned prisen til kanskje en tiendel. Under 4 milliarder dollar spekuleres det i, skriver Bloomberg etter å ha snakket med amerikanske analytikere.

Hva skjedde og hvordan kunne dette gå så fort? Faktorene er sikkert mange, men det går an å trekke ut flere leksjoner som trolig gjeller hele IKT-bransjen:

1: Et produkt vokser ikke inn i himmelen - du kan ikke videreutvikle en suksess i evig tid. Motorola fant suksess-formelen: Kundene ønsket syltynne mobiler som passet i lommen og Razr-mobiler var det hotteste du kunne eie - en stund.

2: Ikke sats alt på et produkt når du er stor: Det er fristende å gire alt du kan på nyvunnet suksess. Motorola mobiltelefoner ble en stund derfor synonymt med Razr. Du må ta vare på dine andre kundegrupper også.

3: Ikke hvil på dine laubær: Det kan synes som Motorola var så fornøyd med suksess-formelen at man satset for lite og for lett på å finne oppfølgeren. Motorola var faktisk først med iPhone - selskapet samarbeidet faktisk med Apple om å lage musikk-mobiler som spilte iTunes-musikk (Rokr het mobilene), men lykkes ikke. Og det var nok etter dette at Apple bestemte seg for å kjøre et eget løp.

Apples iPhone fikk resten av bransjen til å skamme seg, men nå kommer alle etter. Hvor lenge klarer Apple å opprettholde et forsprang og momentet?

4: I en verden som er stadig flatere og alle har likere tilgang til de samme komponentene, går spillet i bransjen stadig fortere og de som snubler vil falle stadig hardere. Det blir dessuten enklere for nye aktører å komme på banen med nye vrier. Et eksempel er selvfølgelig Apple, men nå skal GPS-produsenten Garmin inn på markedet.

5: Design, image og riktig kombinasjoner: Kall det X-faktoren eller kulhetsfaktoren. I en verden der alle har de samme komponentene, er det likevel forbausende hvor mange som snubler. Skal du lykkes, må du satse, det holder ikke å gjøre det samme. HP burde vært etterhvert ha blitt store på mobiltelefoner med ressursene og markedsmakten selskapet sitter på, men har ikke lykkes.

Motorolas kollaps får nok mange toppsjefer til å skjelve litt i stolen - så fort kan det gå galt dersom du ikke forstår reglene.

    Les også:

Til toppen