Motorola lysten på revansj

På to år har Motorolas posisjon i Norge sunket fra en toppnotert markedsandel på omlag 40 prosent til skarve sju prosent. Nå skal telegiganten revansjere seg. - Målet er å ta en tredel av mobilmarkedet innen halvannet år, sier Motorolas nye toppmann i Norge, Roy Larsen.

- Motorola hadde en voldsom suksess i Norden helt fram til for to år siden. Kanskje ble vi for suksessrike. Vi var ihvertfall ikke ydmyke nok overfor våre kunder, noe som førte til at Motorola ble en raskt dalende stjerne på den nordiske mobiltelfonhimmelen, sier Zeth Nyström, Motorolas distribusjonssjef for markedene i Europa, Midt-Østen og Afrika.

Da Telenor Mobil og NetCom for alvor satte fart i nettutbyggingen for GSM måtte de samtidig raskt skaffe seg kunder som brukte nettene for å forsvare sine milliardinvesteringer i ny infrastruktur. Siden Motorola var den desidert største aktøren på markedet - selskapet hadde den klart største produksjonskapasiteten av alle - ble Motorola også det naturlige valget for operatørene når de skulle kjøpe seg kunder med billige GSM-telefoner. TBK og NetCom pøste ut tusenvis av GSM-telefoner til én krone stykket - de fleste produsert av Motorola.

- Operatørene betalte oss full pris for telefonene. Det var sluttkundene som ble subsidiert, vi tapte overhode ikke penger på dette salget. I ettertid ser vi imidlertid at det er Motorola fremfor noen som likevel har tapt på lavpriskjøret. Kundene oppfattet på alle måter Motorolas produkter som billige, og ganske raskt etter det verste prisracet falt etterspørselen etter Motorola-telefoner radikalt. Merkevaren var helt ødelagt, sier Zeth Nyström.

Nå varsler han en ny æra for Motorola.

Hele organisasjonsstrukturen i selskapet er nå lagt om. I Norge er alle støttefunksjoner fjernet, bare salgsavdelingen er tilbake. Kundetjenesten for Europa er i sin helhet lagt til Skottland, ordrebehandling er stasjonert i Danmark, mens svenskene har fått de fleste administrative oppgavene for Motorolas Norden-satsing.

Og her hjemme er det Roy Larsen som har fått den tunge jobben med å gjenoppbygge Motorolas ære. Han har satt seg svært ambisiøse mål for selskapets framtidige satsing her hjemme.

- Vi har et uttalt mål om å øke vår markedsandel på mobiltelfoner fra dagens nivå på sju-åtte prosent og opp til gamle høyder - nærmere bestemt en tredel av det norske markedet. Vi har gitt oss selv halvannet til to år på å nå dette målet, noe jeg er overbevist om at vi vil klare. Måten det skal gjøres på er gjennom tett samarbeid med mobiloperatørene Telenor Mobil og NetCom som styrer nesten det som er av kjeder, distributører og forhandlere, sier Larsen, som tror Motorola nå har lært leksa si.

- Jo, vi skal bli mer ydmyke, lover Larsen.

Til toppen