Motorola og Nokia knuser kinesiske aktører

Spådommene om at de vestlige mobilaktørene ville slite mot billige kinesiske aktører er gjort til skamme.

Da Kina for noe år siden begynte å bli et stort mobilmarked, spådde mange at de vestlige aktørene ville slite mot de mange lokale aktørene. Kinesiske selskaper kjenner de lokale forholdene og har mye billigere og enklere mobiler enn det Nokia, Motorola og Samsung har, spådde mange.

Nye tall viser at dette ikke kunne vært mer feil. I går rykket en av de største kinesiske produsentene, Ningbo Bird, ut med en resultatvarsel. Selskapet vil gå med underskudd i første kvartal måtte selskapet innrømme og kursen stupte med 7,3 prosent.

Årsaken er at særlig Motorola og Nokia har klart å kaste seg rundt og lage billigere modeller, noe som har knust de lokale produsentene. På bare et år - fra 2005 til 2006 løftet de to selskapene sin kombinerte markedsandel fra 35 til 50 prosent, skriver Bloomberg. Nokia ligger litt foran, men Motorola vokser fortere - på et år har selskapet kapret 8 prosent mer av det kinesiske markedet.

Bak dem kommer Samsung med et markedsandel på 10 prosent, i følge analysebyrået BDA China. Og så kommer Ningbo, som taper andeler og er nede i 6 prosent.

Til toppen