Motorola-sjefen kan ryke på tynn tabbe

Verdens nest største mobil-produsent, Motorola, sliter tungt i mangel på nye, tynne suksesser.

Det er ikke så ofte at konkurranseforholdene endrer seg så fort, men i mobilmarkedet faller nå den nest største aktøren, Motorola fort. Dette er noe av forklaring på fremgangen til Nokia og Sony Ericsson de siste årene.

I mellomtiden falt salget med 19 prosent i andre kvartal sammelignet med året før og gav Motorola deres andre kvartals-underskudd på rad. Mens Motorola-aksjen faller, har aksjene til aktører som Apple og Nokia økt med 50-60 prosent i år.

Mye av problemet er at Motorola surfet på en bølge da de fikk lansert de syltynne Razr-mobilene, men konkurrentene har for lengst innhentet Motorolas "tynhets"-forsprang.

Og nå mener amerikanske analytikere at Motorolas store håp, oppfølgeren Razr 2 er for dyr og gir for lite i forhold til den billige forgjengeren. For kundene får de eldre Razr-modellene gratis med abonnementer, mens Razr 2 koster 2000 kroner.

Razr 2 er dessuten ikke så lett å skille fra forgjengeren visuelt.

Senere i dag kommer tallene - og dommen på bordet. Har ikke pilene vendt oppover, henger jobben til toppsjef Ed Zander i en veldig tynn tråd.

En rekke investorer, med superinvestoren Carl Icahn i spissen, har gitt Zander ut høsten på å snu utviklingen.

Til toppen