RESULTATERFINANS

Motorola vil kjøpe Siemens eller Samsung

Motorola klarer ikke å spise seg innpå Nokia på vanlig måte og skal nå bruke lommeboken for å bli større.

20. feb. 2002 - 09:52
MotorolaNokiaDe andre, Motorola, Ericsson og Siemens har derfor to klare valg. Den ene er å forsøke å kopiere Samsungs jakt på høyende-kundene med mer avanserte telefoner. Den andre er å kjøpe opp konkurrenter og på denne måten skaffe seg storvolum-fordelene som Nokia nyter godt av.


Ericsson har allerede valgt modell nummer to gjennom partnerskapet med Sony og nå kommer Motorola.

Under mobilmessen som går denne uken i Cannes fortalte Motorola at de går for strategi nummer to. Selskapet ønsker å kjøpe eller inngå partnerskap med mindre rivaler, men det er blir ikke en jevnbyrdig allianse.

Motorolas melding er klar: Selskapets mål er å øke sin markedsandel fra 17 prosent i 2001 til 25 prosent om 2-3 år. Nokia har til sammenligning en markedsandel på 36-37 prosent, avhengig av hvem som måler.

Motorola nevner Siemens og Samsung som de to mest ønskelige aktuelle kandidater, for bare disse to vil øke selskapets markedsandeler nevneverdig.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra