Motorola vil kjøpe Siemens eller Samsung

Motorola klarer ikke å spise seg innpå Nokia på vanlig måte og skal nå bruke lommeboken for å bli større.

Motorola og resten av mobilbransjen sliter i forhold til Nokia. Finnene har sementert sitt grep på billigmarkedet og ingen andre klarer å slå effektiviteten deres storskalaproduksjon gir. Av de store produsentene, var det bare Nokia og Samsung som tjente penger. De andre, Motorola, Ericsson og Siemens har derfor to klare valg. Den ene er å forsøke å kopiere Samsungs jakt på høyende-kundene med mer avanserte telefoner. Den andre er å kjøpe opp konkurrenter og på denne måten skaffe seg storvolum-fordelene som Nokia nyter godt av.


Ericsson har allerede valgt modell nummer to gjennom partnerskapet med Sony og nå kommer Motorola.

Under mobilmessen som går denne uken i Cannes fortalte Motorola at de går for strategi nummer to. Selskapet ønsker å kjøpe eller inngå partnerskap med mindre rivaler, men det er blir ikke en jevnbyrdig allianse.

Motorolas melding er klar: Selskapets mål er å øke sin markedsandel fra 17 prosent i 2001 til 25 prosent om 2-3 år. Nokia har til sammenligning en markedsandel på 36-37 prosent, avhengig av hvem som måler.

Motorola nevner Siemens og Samsung som de to mest ønskelige aktuelle kandidater, for bare disse to vil øke selskapets markedsandeler nevneverdig.

Til toppen