Motorola vinner markedsandeler igjen

På to år sank Motorolas posisjon i Norge fra en toppnotert markedsandel på omlag 40 prosent til skarve sju prosent. Etter massive omrokeringer i selskapets ledelse, nasjonalt som internasjonalt, og satsing på nisjeorienterte kvalitetstelefoner, er Motorola nå på rett vei.

Telegiganten Motorola er svært lysten på revansj. Etter flere år med synkende markedsandeler - i hovedsak tapt til svenske Ericsson og finske Nokia, viser Motorola nå endelig stigende form.

- De to siste månedene har omsetningsmessig vært de beste i Motorolas historie i Europa, Norden og her hjemme, sier Motorolas nye toppmann i Norge, Roy Larsen, til digi.no

I første rekke er det den kredittkortstore telefonmodellen StarTac som har fått Motorola tilbake på banen.

- Det er åpenbart at vi har truffet godt med våre high-end-modeller, sier Larsen, som kan registrere at selskapet igjen har opparbeidet seg en tosifret markedsandel i Norge.

Før de norske mobiloperatørene satte igang sine omfattende sommerkampanjer, var Motorola Norway AS oppe på en markedsandel på 14-15 prosent, men på grunn av forsinket produktlevering gikk Motorola glipp av Telenor Mobils sommerkampanje.

- Hadde vi blitt med der, ville vi nok økt markedsandelen ytterligere, men i stedet falt vi tre-fire prosentpoeng, sier Larsen til digi.no

Det er ikke så rart, for bare siden mai måned er det solgt rundt 300.000 mobiltelefoner i Norge. Av dette har finske Nokia stukket av med nær halvparten av kundene, mye takket være billigtelefonen RinGo. Totalt sett er nok likevel Ericsson fremdeles den største aktøren på det norske mobilmarkedet, men en rekke feil på "livstilstelefonen" GF 788 og rykter om antennetrøbbel på den nye toppmodellen 688, gjør at Nokia fort kan overta hegemoniet i det norske mobilmarkedet.

- Produktfeil ala de Ericsson etter sigende skal ha slitt med den siste tiden er svært skadelig for et selskap. Vi opplevde det selv da vi ble storleverandør av såkalte en-krones-telefoner, og Motorola ble oppfattet som et "billig" merke. Det er lett å rive ned en merkevare, men det tar utrolig lang tid å bygge seg opp igjen, sier Roy Larsen.

I mars uttalte han til digi.no at Motorola har et uttalt mål om å øke sin markedsandel på mobiltelefoner til gamle høyder - nærmere bestemt en tredel av det norske markedet.

Selskapet har gitt seg selv halvannet til to år på å nå dette målet, det vil si tidligst innen sommeren 1998 - senest vinteren 1999.

- Vi har lært leksa. Suksess på mobilmarkedet handler om distribusjon og gode produkter. Nå har vi inngått flere og bedre distribusjonsavtaler med de store kjedene, og dette vil vi se resultater av allerede nå i høst, sier Larsen. Motorola satser spesielt på et tett samarbeid med mobiloperatørene Telenor Mobil og NetCom som nå styrer nesten det som er av kjeder, distributører og forhandlere.

Også internasjonalt virker det som om organisatoriske ryddejobben nå begynner å vise resultater. Hele organisasjonsstrukturen i selskapet er nå lagt om: I Norge er alle støttefunksjoner fjernet, bare salgsavdelingen er tilbake. Kundetjenesten for Europa er i sin helhet lagt til Skottland, ordrebehandling er stasjonert i Danmark, mens svenskene har fått de fleste administrative oppgavene for Motorolas Norden-satsing.

Etter Ericssons problemer med GF 788-modellen, ser Motorola nå sin sjanse til at den andre storselgeren på mikrotelefonmarkedet, selskapets StarTac, vil kunne ta tilbake mange av Motorolas tapte markedsandeler i Asia - verdens raskest voksende mobilmarked.

Til toppen