Motstridende om nettets innflytelse på TV

De lærde strides om bruken av tradisjonelle medier går ned som følge av økt Internett-bruk. To amerikanske undersøkelser offentliggjort med en måneds mellomrom, har totalt motstridende konklusjoner.

Den ferskeste undersøkelsen stammer fra Discovery Communictions Inc., og er utført med tall fra Nielsen Media Research. Den viser at hjem som har nettilkobling faktisk ser mer på TV enn i de hjem hvor man ikke har tilgang til nettet, skriver Internet News.com.

389 hjem var med i utvalget for undersøkelsen, noe som er et ganske lite utvalg. Bruce Leitmann, analytiker i selskapet Yankee Group uttaler til Internet News.com at resultatet ikke kan tilegges stor betydnning på grunn av størrelsen på utvalget.

Det totale antall timer brukt på TV-titting økte ifølge undersøkelsen med 1,8 prosent for hjem med nettilkobling, mot 1,3 prosent for hjem uten Internett.

I august ble en annen undersøkelse offentliggjort, utført av America Online, også denne med tall fra Nielsen Media Research. Denne undersøkelsen konkluderer med at amerikanske husholdninger som er koblet til Internett, ser 15 prosent mindre på TV enn de uten, noe som tisvarer åtte timer mindre TV-titting på denne gruppen.

Det gjennomsnittlige amerikanske hjem bruker 37 timer til å se på TV i uka.

- Det er en vane vond å vende. Folk er ikke på Internett 37 timer i ukuka, sa Leitmann til Internet News.com.

Denne diskusjonen føres også her ti lands. Senest under konferansen Internett Norge skapte TV3s Per Hæhre nærmest oppstandelse da han sa at han ikke fryktet at Internett ville stjele medietid fra TV (se pekere til relaterte artikler i margen til høyre).

Til toppen