Mozilla har bidratt mye til at weben i dag er en langt mer allsidig plattform enn den var i 1998 da Mozilla-prosjektet ble grunnlagt. (Bilde: Mozilla Foundation)

Mozilla feirer 15 år

Sammen med lanseringen av Firefox 20.

Den 30. mars 1998 var det femten år siden Mozilla Project etablert og overtok kildekoden til nettleseren Netscape Communicator fra Netscape Communications Corporation. Allerede i januar samme år ble det gjort kjent at kildekoden skulle åpnes. Mozilla var opprinnelig Netscapes kodenavn på nettleseren og senere også navnet på selskapets Godzilla-lignende maskot.

Det viste seg raskt at Netscape-koden var lite egnet. Dermed startet Mozilla-prosjektet fra bunnen da. Etter flere år med 0.x- og betaversjoner kunne Mozillas-prosjektet i juni 2002 lansere Mozilla 1.0, som i likhet med Netscape Communicator besto av flere ulike verktøy, inkludert nettleser og e-postklient. Det samme året kom den første tidligversjonen av den rene nettleseren Phoenix, et produkt som senere ble døpt om til Firebird og til slutt til Firefox. Det første navnebyttet skyldtes først varemerkerettigheter, mens det neste kom etter press fra fellesskapet bak åpen kildekode-databasen Firebird.

Mozilla-maskoten.
Mozilla-maskoten.

I 2002 hadde Internet Explorer en markedsandel på over 90 prosent, noe verken Netscape eller Opera i særlig grad greide å utfordre.

I 2002 startet Mozilla-prosjektet også utviklingen av e-postklienten Thunderbird, som først ble kalt Minotaur.

I 2003 etablerte Mozilla-prosjektet stiftelsen Mozilla Foundation, som skulle ha ansvaret for den daglige driften i prosjektet, men som også fikk roller innen fremme av åpenhet, muligheter, innovasjon og bruk av standarder på Internett og særlig weben.

I november 2004 ble Firefox 1.0 lansert, som ble lastet ned mer enn 100 millioner ganger det første året. I desember 2004 kom Thunderbird 1.0, som var basert på samme renderingmotor som Firefox 1.0.

I løpet av de neste fire årene greide Firefox å oppnå 20 prosent andel i nettlesermarkedet. Rask tilgang på ny funksjonalitet i en periode hvor utviklingen av Internet Explorer stod stille, førte til at Firefox fikk en betydelig brukerbase. I 2008 var markedsandelen passert 20 prosent globalt, ifølge Mozilla. Dette, sammen med markedsandelene til Opera og Apple Safari, gjorde at stadig færre webutviklere begynte å lage websider som kun fungerte i Internet Explorer. I den tiden IE hadde over 90 prosent markedsandel, var det mange som ikke tok seg bryet med å lage websider som fungerte også i andre nettlesere.

Firefox er fortsatt en populær nettleser, selv om blant annet lanseringen av Google Chrome i 2008 har bidratt til konkurranse. Samtidig er søkefeltavtalen med Google fortsatt den største inntektskilden til Mozilla.

Mozilla markerer jubileet med blant annet dette blogginnlegget.

Samtidig ble Firefox 20 lansert denne uken. Det loves bedre ytelse på en rekke områder, «private browsing» på vindusnivå, nytt nedlastingsverktøy og mulighet til å lukke plugins som henger, uten at nettleseren stopper opp. Dessuten har til sammen 11 sårbarheter blitt fjernet.

    Les også:

Til toppen