Firefox innfører betalte annonser i form av sponset innhold i nettleseren.

Mozilla innfører reklame i Firefox

De kaller det bare noe annet.

Den ideelle stiftelsen Mozilla og produktene de utgir, der Firefox er mest kjent, lever ikke på luft og kjærlighet. Også de må ha penger for å lønne utviklerne sine.

Nå innfører de reklame. Det skjer på en flate i nettleseren som de hevder ellers ikke gir brukerne særlig verdi, nemlig når man klikker på «ny fane».

De ni rektanglene med snarveier til nettsteder man har besøkt, en funksjon de kopierte fra Opera (speed dial) for et par år siden, skal fylles med betalte annonser.

Skjønt de kaller det ikke annonser, men «Directory Tiles». Innholdsflisene skal for nye brukere fylles med populære nettsteder, og noen av dem såkalt sponset innhold fra «håndplukkede partnere».

– De sponsede flisene vil klart bli merket som sponset, samtidig som de forsatt leder til innhold vi tror brukerne vil sette pris på, skriver Mozillas innholdsdirektør Darren Herman i en kunngjøring.

Pipen har med andre ord fått en ganske annen lyd, enn da Mozilla i fjor gjorde seg upopulære i annonse-bransjen ved å foreslå at at Firefox skulle blokkere tredjeparts informasjonskapsler (cookies) som standard.

Lever på Google

Hittil har virksomheten levd på milde donasjoner. Samt en lukrativ avtale med Google som betaler 300 millioner dollar årlig for å være foretrukket søkealternativ i nettleseren.

Ikke akkurat lommerusk, men så har Mozilla også økt sine utgifter kraftig i senere år.

De årlige kostnadene deres til programvareutvikling har skutt i været fra 31 millioner dollar i 2008 til nærmere 150 millioner dollar i 2012. Regnskapet for 2013 er ennå ikke klart. Legg til et stort annonsebudsjett og administrasjon, så viser tallene at det er lite igjen.

Mozilla altså helt prisgitt den ene inntektsstrømmen fra Google, med en avtale som også løper ut i desember i år. Det kan med andre ord være fornuftig å finne flere bein å stå på.

    Les også:

Til toppen