Mozilla har inngått nye partnerskap med leverandører av søketjenester. Google skal ikke lenger være standard søketjeneste i nettleseren, men vil fortsatt kunne velges blant en mengde andre, slike tjenester. (Bilde: Mozilla)
(Bilde: Mozilla)

Mozilla slår opp med Google

Velger nye søkepartnene etter ti år.

Det å ha Google som standard søkemotor i Firefox vært den viktigste inntektskilden til Mozilla i ti år. Men nå har samarbeidet tatt slutt. Mozilla har i stedet inngått en femårsavtale med Yahoo. Ifølge Mozilla utfører Firefox-brukerne mer enn 100 milliarder søk i året.

Det er ingenting som tyder på at det er Google som har mistet interessen for Firefox. Mozilla skriver at stiftelsen kunne velge mellom flere partnerskapsavtaler med gode, økonomiske betingelser, men at det var én strategi som utpekte seg som viktigere enn alt annet – nemlig det å promotere valgmuligheter og innovasjon.

– Vi avslutter vår praksis med å ha én enkelt, global standardleverandør av søk. Vi tar i bruk en mer lokal og fleksibel tilnærming for å øke valgmulighetene og innovasjonen på weben, med nye og utvidede søkepartnerskap i hvert land.

Men det tallet gjelder trolig globalt. Avtalen med Yahoo kun i USA. I Russland er det Yandex Search som vil være standard søketjeneste i Firefox, i Kina er det Baidu som vil fortsette å ha denne rollen.

I resten av verden vil det tilsynelatende ikke lenger være noen standard søkemotor i Firefox. I alle fall ikke foreløpig. I stedet vil brukerne kunne velge mellom 61 ulike søketjenester, hvorav en håndfull, deriblant Google, vil være forhåndsinstallerte. Det antydes likevel at lokale tjenester kan bli standardleverandører av søk i nettleseren i enkelte andre land etter hvert.

Mozilla oppgir at Google fortsatt vil være leverandør til Safe Browsing- og Geolocation-funksjonene i Firefox.

    Les også:

Til toppen