FORBRUKERTEKNOLOGI

Mozilla vil skape orden i meldingskaoset

Firefox-tillegget «Snowl» skal samle alle meldingene i nettleseren.

18. aug. 2008 - 13:01

Meldingsutveksling er en populær kommunikasjonsform på nettet, og det finnes en mengde programmer og webapplikasjoner som tilbyr slike tjenester.

Problemet er at det finnes nesten like mange tilbydere og forskjellige protokoller, som det finnes meldingstjenester. Derfor blir det stadig vanskeligere å kunne følge med på alle kanalene, mener Mozilla Labs.

For å løse dette har utviklermiljøet bak nettleseren Firefox satt i gang et prosjekt som de har døpt «Snowl».

Snowl er en prototype og et tillegg til Firefox, som skal integrere ulike meldingstjenester – rett i nettleseren.

Løsningen baserer seg på noen grunnideer:

  • Det skal ikke spille noen rolle hvor meldingen stammer fra. Meldingene er alle like, selv om det kommer fra tradisjonelle e-postservere, RSS/Atom-strømmer, nettbaserte diskusjonsfora, sosiale nettverk eller andre kilder.
  • Noen meldinger er viktigere enn andre. Det beste grensesnittet for aktivt å lese viktige meldinger skiller seg fra grensesnittet som er best egnet for å skumme gjennom det som er mindre viktig.
  • Et søkebasert grensesnitt for gjenfinning av meldinger er kraftigere og enklere å bruke enn en løsning der du manuelt organiserer meldinger for senere å finne dem tilbake.
  • Funksjonalitet vi kjenner fra nettlesere, som faner, bokmerker (favoritter) og besøkshistorikk fungerer også godt for meldingsnavigering.

Løsningen betegnes som eksperimentell, noe det nyeste versjonsnummeret (0.1.1) også bærer preg av. Det understrekes at denne versjonen er en primitiv prototype som inneholder mange feil. Mozilla krever at du registrerer deg for å kunne laste ned tillegget.

Foreløpig støttes kun enkle tjenester som RSS- og Atom-strømmer, samt Twitter. Senere kan det ifølge Mozilla Labs være aktuelt å legge inn støtte for meldinger fra Facebook, AIM, Google Talk og andre.

Utviklerne vurderer også å utvikle et grensesnitt for å sende meldinger, slik at løsningen kan brukes til toveis-kommunikasjon.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.