MP3.com selger seg til plateselskap

Et av de største plateselskapene i verden sier de nå vil kjøpe den til tider sterkt omstridte musikktjenesten MP3.com for 3,4 milliarder kroner.

Ett av verdens største plateselskaper, Vivendi Universal offentliggjorde søndag at de vil kjøpe musikk-nettstedet MP3.com for den respektable sum av 3,4 milliarder kroner i kontanter og aksjer.

En av grunnene til kjøpet er at plateselskapet ønsker seg teknologi for å selge musikk over nettet, skriver Bloomberg News.

Kjøpet blir lønnsomt for MP3.coms aksjonærer, da Vivendi skal betale $5 per aksje - noe som er 66 prosent over selskapets aksjeverdi på fredag.

Analytikere Bloomberg har snakket med mener kjøpet er et godt trekk fra Vivendis side, spesielt med tanke på kvaliteten på MP3.coms teknologi.

Forrige uke kunne digitoday avsløre at den norske MP3-tjenesten Freetrax var iferd med å avvikle på grunn av pengemangel.

Freetrax er en av få musikktjenester på nettet som slapp unna alvorlig bråk fra platebransjen, noe andre operatører som MP3.com og Napster har fått i store doser. Napster slåss fortsatt for å beholde brukerne, som flyktet fra tjenesten etter at plateselskapene begynte å luke vekk piratkopiert musikk på nettverket.

De fleste plateselskapene jobber på en eller annen måte i forhold til distribusjon på Internett. Den tyske giganten Bertelsmann, som eier BMG, har kjøpt seg inn i Napster, samtidig som de samarbeider med AOL, RealNetworks og EMI for å lansere nettstedet MusicNet.

Også norske plateselskaper er på ballen - flere av dem skalstarte nettsalg av musikk allerede i år.

Vivendi har også et samarbeid på gang med Sony. Sammen skal de lansere en abonnementstjeneste kalt Duet på Yahoo!s portal senere i sommer.

MP3.com var engang en av de heteste internettaksjene i verden, og doblet aksjeverdien iløpet av sin første dag på børsen i juli 1999.

Senere har selskapets verdi stupt med heftige 36 milliarder kroner, og de har også måttet punge ut i overkant av en milliard i opphavsretts-avgifter.
Vivendi eier allerede fem prosent av MP3.com, som har lisensieringsavtaler med de fem største plateselskapene.

Til toppen