MPX avslører knallvekst

Nettbutikken MPX vokste mens konkurrentene slet, og melder nå om knallvekst.

Netthandelen av IT-produkter hadde en overraskende trang start på året.

Det er langt fra alle nettbutikkene som gir ut sine resultater, mange venter til de har et helt år å presentere. Derfor kan man ikke med sikkerhet fastslå hvordan totalmarkedet utviklet seg i første kvartal. Men dette kan godt ha vært det første kvartalet med fall i omsetningen for IT-nettbutikkene, noensinne.

    Les også:

Komplett og Dropzone hadde fallende omsetning, og signaler tyder på at PS Data og Netshop heller ikke hadde noe godt kvartal. Netshop sendte på ett tidspunkt ut permitteringsvarsler til flere ansatte.

Da gjenstår det ett selskap på toppfem-listen over IT-nettbutikker, nemlig MPX. Mens Komplett gir ut tall hver måned har dette selskapet tidligere ikke hatt for vane å gi ut så mye informasjon. Men at de skulle bli forbundet med denne trenden, det kunne de ikke la stå uimotsagt.

– Vi vokste 20 prosent i første kvartal, opplyser ny sjef i MPX, Tom Tychesen.

Dette er sterkt, tatt i betraktning de andres problemer, men nå går det enda bedre. Ting tyder på at den negative trenden fra starten av året nå er snudd for netthandelen. For i mai har det nemlig løsnet godt for både Komplett og MPX, de to største aktørene i markedet.

MPX vokste i april med 40 prosent og 57 prosent i mai, opplyser Tychesen.

– I mai omsatte vi for rundt 20 millioner, sier han Tychesen.

Komplett melder om 36 prosent vekst i direktesalget. Komplett går ikke ut med direktesalg i Norge oppdelt på måneder, men 36 prosent vekst sammenlignet med fjordåret, tyder på at direktesalget i Norge var på anslagsvis 70 millioner i mai 2005, basert på kvartalstall fra i fjor.

Dermed er Komplett fremdeles mellom tre og fire ganger større enn MPX, og veksten i kroner og øre er mye større i mai, selv om MPX vokser en god del raskere prosentvis.

Tychesen benekter at MPX har måttet kutte marginene for å opprettholde veksten.

– Nei, vi har ganske nøyaktig de samme marginene. Det svinger med pluss minus en halv prosent på dekningsgrad, seir han.

Komponentsalget vokser litt, men Tychesen har inntrykk av at det generelt er en svak utvikling for komponentsalget i bransjen. Flere velger å kjøpe ferdig PC.

– Komponentsalget er langt fra dødt, men prisene på ferdig PC har falt, og spesifikasjonene blitt bedre. Dermed kjøper mange heller en ny PC enn å oppgradere, sier han.

Salget øker mest på PC, bærbar PC og foto, forteller Tychesen.

Omsetningen i 2004 endte på 205 millioner.

– Målsetningen for 2005 er 300 millioner, sier Tychesen.

Dette er en svært tøff målsetning, og forutsetter langt raskere vekst enn i fjor, da salget økte med i overkant av 25 prosent.

Til toppen