Å være portalen til Internett er neste skanse i striden mellom nettduellantene Microsoft og Netscape. Netscape har helt siden oppstarten hatt ett av markedets mest besøkte nettsteder. Etter at Netscape ga opp nettleserstriden med Microsoft, har selskapet satt målet av seg å bli en ledende portal på nettet.
Ikke uventet svarer Microsoft på tiltale. På home.beta.microsoft.com får man en smakebit på hva programvaregiganten har i ermet på portalfronten.
Foreløpig finner man blant annet lenker til gratis e-post gjennom Hotmail, søketjenester fra Infoseek, nyheter fra MSNBC, videosnutter, aksjeoversikter, sportsnyheter fra ESPN og MSNBC, samt lokale værmeldinger og informasjon.
Det finnes også en lenke "Microsoft products and services" som leder til markedsføringsinformasjon om Microsoft-produkter, samt en lenke for tilbakemeldinger. Selskapet har gått til det - for Microsoft - uvanlige skrittet å gjøre nettstedet åpent for alle for å få tilbakemeldinger fra så mange brukeren som mulig.
Portalene på nett regnes som strategisk viktige når netthandelen tar av for alvor, og aktører som Netscape, Yahoo, Excite, og nå Microsoft kjemper om posisjonerer i denne kampen.