MTG overtar 100 prosent i WebAd

Det svenske mediehuset Modern Times Group, som blant annet eier TV3 og ViaSat, overtar hele aksjeposten i det norske annonseselskapet WebAd fra Electric Farm .

I realiteten er det ett av datterselskapene til svenske Modern Times Group (MTG), Oslo Kinoreklame, som nå overtar 50 prosent av aksjeposten fra Electric Farm. Dermed har P4 Electric Farm etter to års uavhengig drift kvittet seg med annonsevirksomheten sin (i 1996 het de P4 Internett) og blitt et rendyrket nettutviklingsselskap.

P4 Electric Farm ASA ble nylig skilt ut fra Norges største kommersielle radiokanal P4 Radio Hele Norge, og et holdingsselskap, Electric Farm ASA, ble dannet etter at virksomheten gikk med 1,7 millioner kroner i underskudd i fjor (hadde budsjettert med 0).

MTG eier imidlertid stadig rundt en fjerdedel av aksjene i selskapet etter utfisjoneringen.

Eiersplitten mellom MTG og Electric Farm har siden februar i år vært 50/50 i WebAd, men administrerende direktør Roy Hovdan sier han nå er lettet over å være kvitt selskapet som han sier har skaffet dem særdeles lite inntekter.

- Prisen vi fikk for selskapet var svært moderat. WebAd står overfor utfordringer som krever en annen eierrolle og styringsform enn det vi har vært i stand til å tilby, sier Hovdan.

- Derfor mener vi det er til det beste for WebAd at de får èn sterk eier bak seg. Likeledes mener vi det er en fordel for oss i Electric Farm at vi kan fokusere enda skarpere på vår kjernevirksomhet som er å utvikle programvareløsninger for våre kunder, forklarer Hovdan.

WebAd har den siste tiden vært ett av de første internettselskapene som har kjørt reklame på TV med skryt av at de har kundene Hegnar-gruppen, Filmweb, AltaVista, Dagsavisen Arbeiderbladet, TV3 og P4 på kundelisten.

WebAd er systempartner med Scandinavia Online (SOL) i forbindelse med annonsesystemet NetGravity og satser på å tilby nettsteder en samlet markedsplass der de kan tilby sine annonsetjenester og annonsørene en samkjøring på kjente nettsteder.

WebAd har imidlertid slitt og har blant annet måttet kutte ned staben til kun én selger (før sommeren) uten å generere noe særlig inntekter. Egenreklamen fra selskapet går nå på en spesialisering mot økonomi- og finansrelaterte nettsteder, tross et nokså sammensatt utvalg av forbrukerorienterte websteder i nettverket.

Til toppen