MTG satser på interaktiv opplæring

Mediekonsernet Modern Times Group satser sammen med et utdannings- og konsulentselskap på interaktiv opplæring i Sverige. Distribusjonen skal skje digitalt via satellitt.

På dette feltet har allerede aktøren Kunskaps-TV etablert seg, men dette selskapet vil få vanskeligheter med å hamle opp med den mye større konkurrenten.

Det er sammen med selskapet Academedia at Modern Times Group skal satse på interaktiv opplæring gjennom TV og Internett, skriver Dagens IT. En av fordelene MTG/Academedia har på dette markedet, er at de kan bruke distribusjonen til ViaSat

Bak Kunskaps-TV står Anne Wegelius og Maria Borelius sitt Knowledge Network. Wegelius er blant annet kjent for sin satsing på det kjente TV_produksjonsselskapet av samme navn. Tidligere har Academedia vært i forhandlinger med Kunskaps-TV, uten at disse samtalene førte fram.

Prøvesendinger for den nye aktøren med MTG i ryggen har allerede startet, og blir sendt på dagtid på kabelkanalen ZTV, en kanal som inngår i ViaSats kabeltilbud.

- Foreløpig legger vi ut programmene gratis. Får vi dreisen på dette er sannsynligvis MTG interessert i å søke konsesjon i det bakkebaserte digitale nettet, sier Academedias administrerende direktør Jörgen Bladh til Dagens IT.

På dette feltet ligger Kunskaps-TV etter, da de ikke starter for fullt på det digitale bakkebaserte nettet før til høsten.

I MTG blir de digitale ambisjonene tonet ned av "sjefen sjøl", Pelle Törnberg.

- Samarbeidet viser at det ikke kreves et nytt digitalt bakkebasert nett for opplæring via TV. Vi er overbeviste om at bedrifter heller vil velge en distribusjonsform som allerede eksisterer og fungerer, sier han til Dagens IT.

Til toppen