Multimedia-presentasjoner på web

Et lite amerikansk selskap, Vayu Web Inc., demonstrerer nye produkter som gjør det mulig å legge ut innholdsrike multimedia-presentasjoner på web, uten at virkningen går tapt på grunn av dagens begrensede båndbredde.

Demonstrasjonen kjøres på selskapets hjemmeside, og oppdateres hver mandag. Selskapet karakteriserer lanseringen av produktfamilien Vayu Web 500 som den største Internett-lanseringen siden Microsoft slapp Internet Explorer. Web-stedet karakteriseres som verdens "første automatiserte websted".

Vayu Web 500 er et forholdsvis kostbart produkt. Du betaler pr websted der det skal anvendes. For ett websted er prisen i underkant av 6000 USD, mens en seks-websteders lisens koster i underkant av 30.000 USD. I en introduksjonsperiode fram til 27. januar neste år får du ett-stedspakken til i underkant av 3000 USD. Ingen får produktet før 27. januar.

Programpakken gjør det mulig å gå gjennom og ordne kompliserte websteder til velordnede multimedia-presentasjoner, der brukeren får svært begrenset handlefrihet. Opplastningen av rikholdig grafikk går overraskende fort. Pakken kan også brukes til å ordne et websted fra bunnen av, og den inneholder moduler for å styre oppdateringen av webstedet.

Hensikten er avgjort å skape websteder som gjør webstreiferen til en kjøper av de varer og tjenester webstedet tilbyr. Brukeren forholder seg til en menystyrt presentasjon. "Lysbildene" følger etter hverandre med de tidsintervallene webansvarlige avgjør. Brukeren kan ta en liten pause før han lar presentasjonen gå videre, men kan ikke bla seg bakover med mindre dette tillates av presentasjonen. "Menyene" består av knapper som setter igang hver sin presentasjon.

Motivet for dette er et ønske om enkelhet, slik at informasjonen gjøres tilgjengelig også for "folk som ikke er programmerere". Vayu Webs teknologi får multimedia-innholdet langt raskere fram enn vanlige web-sider, og presentasjonene krever ikke tilleggsprogramvare eller "plug ins" hos brukeren.

Inntrykket mitt er at flere av demonstrasjonene til Vayu Web preges av at enkelheten går ut over det som er Internettets styrke, interaktiviteten. Vayu Web gir reklamefolk et verktøy for å oppnå det de ofte higer etter, å fange sine tilhørere. Jeg tror det gjenspeiler en konsesjon til de som vegrer seg mot å utnytte det nye mediets styrke og heller overdøve tilhøreren med multimedia-effekter. Det må absolutt understrekes at Vayu Web-presentasjoner nok kan gjøres svært interaktive, dersom man tar motet til seg og går opp nye veier.

Til toppen