Multimediapriser fokuserer på CD-ROM

I kveld går enda en prisutdeling av stabelen, med Oscar og Gullblyant friskt i minne. Arrangørene har valgt å legge vekt på lagringsmedier. 8 av de 14 nominerte er CD-ROM-produksjoner og fire vinnere blir valgt i utdelingen som også foregår direkte på web.

Utdelingen av prisen for årets multimedia- og internettpris, eller Årets Mint, skjer tirsdag kveld i regi av Multimediaforum Norge. Målet med arrangementet og utdelingen av prisen er å bidra til å synliggjøre det norske multimedia- og internettmiljøet og stimulere til utvikling av kvalitetsprogram, ifølge en pressemelding.

Arrangementet blir direktesendt over Internett med lyd og bilde fra Multimediaforums hjemmesider med start klokken 17:00. Vertinne Rita Westvik vil presentere 52 multimedieprogram i fire klasser.

De fire klassene er som følger: "Pedagogiske program for skolen, oppslagsverk og edutainment", "kultur, underholdning og nettkunst", "bedriftsløsninger, opplæring og intranett" og "åpen klasse". I den første klassen er de tre nominerte to CD-ROM produksjoner og én interaktiv tv-sending. I denne klassen er blant annet NRKs valgvev ("Valg '97") i samarbeid med SOL under valget 1997 nominert.

I klassen for kultur og underholdning er hele seks av de nominerte CD-rom produksjoner og to er interaktive løsninger. Blant de nominerte finner man Coca-Cola-spillet "Overflow" som er et nettspill utviklet av Eye One, og CD-ROM utviklet for barn som Mummitrollet og Kaptein Sabeltann.

I den mer praktiske klassen "bedriftsløsninger, opplæring og intranett", er alle nominerte CD-ROM-produksjoner. Her er blant annet sikkerhetsopplæringen til sjøs nominert.

I den åpne klassen heter det at de nominerte er reklame, bedriftspresentasjoner/annonser eller aviser. Det er tre nominerte i klassen, hvor www.tena.no, som er en informasjonstjeneste for inkontinensplager konkurrerer med "4.generasjon Golf", som er en annonsekampanje for bilmodellen Golf pluss digi.no.

Arrangementet er et resultat av et samarbeid mellom Multimediaforum, NRK Interaktiv og ressurser i det norske multimediamiljøet.

Til toppen