Murdoch advarer mot internetthysteri

Mediemogulen Rupert Murdoch, som selv har satset lite på nettet, mener mange internettselskap er særdeles overpriset. - Det er lite sannsynlig at de oppfyller profitt-forventningene.

Rupert Murdoch leder den internasjonale mediegiganten News Corporation som er spesielt tungt inne på TV-området. Han har eierinteresser både i USA, Australia, Europa og Asia og har satset tungt på blant annet digital-TV og avisdrift i Storbritannia.

I en tale i Singapore, referert av Financial Times, forsikret han at News Corp. garantert ikke tenker på å overta store og overkapitaliserte nettselskaper.

I en tid hvor amerikanske nettselskaper har opplevd en eventyrlig kursstigning på mer enn 10 prosent daglig og online-operatøren America Online har blitt verdsatt mer enn Disney, heller Murdoch kaldt vann i blodet på de euforiske nettaktørene.

- De store stjernene på Internett, som AOL, Amazon.com og Yahoo!, har ikke blitt skapt av de gamle medieselskapene. De vil heller ikke gi de tradisjonelle gigantene dødsstøtet, mener Murdoch og hevder at Internett ødelegger flere selskap enn det skaper fordi nettet gjør mellom-menn overflødige.

Murdochs utspill kommer samtidig med at nettopp konkurrenten Disney entrer arenaen for full hornmusikk, og Yahoo! melder om overskudd i siste kvartal som overgår forventningene til markedet.

Sammen med søkeselskapet Infoseek, som Disney kjøpte 43 prosent av i fjor for 5,7 milliarder kroner, har portalen Go Network blitt lansert denne uken. Disney kjører en enorm markedsføringskampanje, presumptivt gjennom egne mediekanaler, som er blitt estimert til den nette sum av én millard dollar.

Til toppen