Murdoch inn i fem fotball-lag

Rupert Murdochs BSkyB fortsetter posisjoneringen i forkant av digital-TVs potensielle gjennombrudd på de britiske øyer. Mediemogulen sikrer seg stadig flere fotballklubber. Den siste på innkjøpslisten er den rike London-klubben Chelsea.

Satellittkringkasteren BSkyB, der Rupert Murdoch eier 40 prosent, har dratt på oppkjøpsturné til Premiere League-klubbene i England for å sikre seg innflytelse før TV-rettighetene til toppligaen går ut neste år.

I denne perioden er det nettopp BSkyB og Sky Sports som har har hatt primærrettighetene i England med muligheter for videresalg av TV-rettighetene på global basis. Men i fremtiden kan rettighetene rett og slett komme til å koste for mye for én aktør og da kan det bli et mer realistisk scenario med kjøp og salg stykkevis og delt.

Murdoch har sikret seg innpass i klubb etter klubb hvor han ser et stort publikumspotensiale, inkludert en global supporterinteresse.

Det ble et ramaskrik både fra supportere og myndigheter da det ble kjent at Murdoch mot slutten av 1998 ville kjøpe hele Manchester United, Englands dominerende klubb de siste årene, for 623 millioner pund.

Oppkjøpet ble imidlertid blokkert av det britiske Nærings- og handelsdepartementet som mente at kringkasteren da ville sitte på flere sider av forhandlingsbordet og ha en urettmessig fordel når salget TV-rettighetene skulle reforhandles av Football Association (FA), det britiske fotballforbundet.

Kringkastere begrenses av regler som sier at de ikke kan eie over ti prosent av hver klubb de kjøper seg inn i.

Etter United, sikret Murdoch seg eierskap i erkerivalen Manchester City som også har en meget lojal tilhengerskare og et kjent merkenavn. Dette skjedde til tross for at klubben lå i engelsk førstedivisjon. Deretter var det Midlands-klubbene Leeds United og Sunderland, med sine superlojale tilhengere i industriområdet i Nordøst.

Nå har BSkyB begynt på London-klubbene hvor rike og internasjonale Chelsea står først på handlelisten. Det femte innkjøpet skjer kun noen uker før FA sender ut søknadspapirene for den nye perioden med TV-rettigheter som skal starte neste år.

Ifølge BBC News betaler satellittkringkasteren 40 millioner pund for 9,9 prosent av aksjene i Chelsea Village, eierselskapet i klubben. Dermed blir London-klubben verdsatt til 400 millioner pund, noe som plasserer dem som nummer to på listen etter Manchester United (831 millioner pund). Børsverdien var imidlertid ved offentliggjøringen av nyheten på skarve 150 millioner pund.

Avtalen inneholder også opprettelsen av et joint-venture for å utvikle media- og internettrelaterte virksomheter med mulighet for børsnotering på det felleseide aksjeselskapet på sikt. BSkyB får 30 prosent andel i det nye selskapet, Chelsea 70 prosent.

Dessuten får BSkyB muligheten til å fungere som eksklusiv media-agent i fem år fremover på vegne av Chelsea, en avtale de også har med de andre klubbene de har eierandeler i (med unntak av Manchester United).

Granada er et annet kringkastingsselskap som har begynt på oppkjøpsrunden med 9,9 prosent eierskap i Liverpool. I tillegg eier BSkyB sammen med Granada MUTV, digital-kanalen som har som ambisjon å sende mer enn nyheter og bakgrunnsstoff om Manchester United fra år 2001.

Hvis hver klubb sitter på sin egen betal-TV kanal åpner det for en mye dyrere TV-hverdag i form av pay-per-view (betal-per-titt) modeller rettet mot seerne.

Men en avgjørelse i det britiske rettsvesenet sommeren 1999 har lagt en foreløpig demper for planene til de største klubbene; i juli i fjor bestemte britisk rettsvesen at mange av Premiere League klubbene sammen kunne selge TV-rettigheter til BskyB og BBC. Det ble ikke regnet som ulovlig kartellvirksomhet.

Dermed kan hver enkelt klubb inntil videre ikke selge enkeltrettigheter for sine egne kamper. I avtalen med Chelsea der BSkyB skal agere som mediaagent er også salgsrettighetene avgrenset på områder hvor det britiske fotballforbundet - FA - har sikret seg rettigheter på vegne av klubbene gjennom egne avtaler.

Til toppen