Murdoch med japansk Internett-alliert

Tidligere internettskeptiker Rupert Murdoch (68) innrømmer at han aldri vil forstå teknologien, men har like fullt hevet seg på den digitale bølgen. Sammen med Yahoo!-eier Softbank Corp. skal de sørge for at mindre amerikanske internettselskap får sjansen til å satse på andre kontinenter.

Rupert Murdoch er den aldrende mediemogulen som tidligere har advart mot internetthysteri og overprising av børsnoterte internettselskap med en brå internettdød som utgang. Selv eier han et konglomerat av ulike medieselskap på flere kontinenter med News Corporation som samlingspunktet, men har til nå være ytterst forsiktig med å satse på det nye elektroniske mediet.

Masayoshi Son er en 41 år gammel etnisk koreaner med utdannelse fra USA som i 1981 stiftet Softbank Coporation. I dag eier Tokyo-baserte Softbank blant annet det store amerikanske IT-forlaget Ziff-Davis og internettsuksessen Yahoo!. Son har slett ikke trådd varsomt på nettet og hevder han i dag eier til sammen rundt 7,5 prosent av all internettbusiness.

Sammen skal de to milliardærene bygge en ny virksomhet som skal hjelpe amerikanske internettselskaper med å kunne lansere tjenester i Storbritannia, Australia, New Zealand og India. Joint venturet får navnet eVentures og kommer til å investere i en rekke små, lovende virksomheter som tilbyr tjenester innen elektronisk handel.

- Det er mulig vi er litt sent på arenaen, men det er kun ett år eller to, sa Murdoch i et intervju med britiske Sunday Telegraph.

- Da bilen ble lansert på begynnelsen av dette århundret, fantes det 180 bilprodusenter. Ingen av dem overlevde, sier han i en teknologisk analogi.

Det er en gammel kjenning Murdoch nå slår seg sammen med.

Tidligere i år har News Corp. gjennom satellittselskapet BSkyB inngått en markedsføringsallianse med Yahoo! som nå er utvidet til å gjelde Storbritannia og Irland i tillegg til USA. Og allerede i januar 1997 gikk News Corp og Softbank sammen for å få i gang Japan Sky Broadcasting Corporation (JSkyB).

Den siste tiden har Murdoch trappet opp internettengasjementet med investeringer i finanstjenesten TheStreet.com og aksesstjenesten Juno Online i mai (i tillegg til News Corps opprettelse av internettselskapet ePartners).

Softbank har heller ikke ligget på latsiden med en opprettelse av E-Shopping Books, en joint venture med den japanske armen til den globale kjeden 7-Eleven. Opprinnelig var det meningen at å sette opp en tjeneste sammen med Amazon, men Softbank valgte en lokal aktør på markedet der nettbrukerne kunne plukke opp bøker og CDer man bestiller online fra lokale 7-Eleven utsalg.

Til toppen