Murdoch og IBM velger NetGravity

Mediemogulen Rupert Murdoch velger annonsesystemet NetGravity til å styre annonser på sine nett-tjenester. Tidligere i måneden fikk NetGravity napp også hos IBM.

Det amerikanske programvareselskapet NetGravity har etablert seg solid på det norske nettmarkedet blant annet gjennom avtaler med SOL, EUnet, Nettavisen og HjemmeNett.

Først og fremst i konkurranse med det amerikanske annonseselskapet DoubleClick (men også med norske NetAd) skal det umodne webmarkedet i Norge erobres ved hjelp av målrettede dataverktøy og forbedret dokumentasjon.

NetGravity kjører en aggressiv salgspolitikk på det internasjonale markedet og har denne måneden underskrevet kontrakter både med IBM og Rupert Murdochs News Corp. - rettere sagt Murdochs elektroniske publiseringsavdeling News America Digital Publishing.

Alt dette ifølge Internet news.com.

NetGravitys AdServer-system skal brukes av Fox News Online, Fox Sports Online og TV Guide Entertainment Network til å styre annonsekampanjer som de kjører på web, og gi annonsørene dokumentasjon på at annonsene er vist overfor ulike målgrupper.

Avtalen med IBM, som ble inngått tidligere i måneden, inneholder samarbeid både på markedsføring-, service- og teknologisiden når det gjelder behov som IBM og IBMs kunder måtte ha i webannonse-øyemed. I tillegg til at dataselskapet vil bruke avtalen til å styre sin egen annonsering, ser selskapet for seg en utvidelse av bruken av sin RS/6000 webtjener. Dessuten skal IBM betjene NetGravitys AdCenter som koordinerere online-systemet i forhold til kundene.

I kjølvannet av nyheten om en avtale med IBM, steg verdien på aksjene nesten 14 prosent, tross en dårlig dag for resten av IT-verdenen. NetGravity gikk på børs i juni år og skal etter rapporter gjengitt i Techweb ha rundt 250 kunder på verdensbasis.

Til toppen